ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2022
1 mars
08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Stor okunskap om klimakteriet – var tredje kvinna vet inte vad det innebär

Klimakteriet är ett område präglat av okunskap och - i många fall - även oro. Detta visar en ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat. Var tredje kvinna (31 procent) uppger att hon inte har kunskap om vad klimakteriet innebär för sin kropp och sitt välmående. Och de som upplever oro inför klimakteriet oroar sig för fler symtom än vad många sedan faktiskt upplever.


Klimakteriet är en naturlig del av kvinnors åldrande. Hur klimakteriet sedan upplevs, när det inträffar samt hur länge det varar är dock individuellt. Vissa märker knappt av det, medan andra upplever större besvär.

– ­Undersökningen visar tydligt att det finns ett kunskapsglapp bland kvinnor kring vad klimakteriet faktiskt innebär, något som kan skapa onödig oro. På våra apotek finns kunnig personal som kan ge rådgivning - både i form av kunskap om vad åldrandet innebär och förslag på behandling för att lindra symtom knutna till klimakteriet, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Sifo-undersökningen visar att de som upplever oro inför klimakteriet oroar sig för besvär som de flesta kvinnor senare inte upplever. Nedstämdhet och depression (64 procent), humörsvängningar (63 procent) och viktökning (54 procent) är några av de symtom som kvinnor oroar sig för mest. Enligt de kvinnor som redan är, eller har varit, i klimakteriet är dock vallningar och svettningar de symtom flest upplever – fler än 3 av 5 (66 procent) uppger detta. Torra slemhinnor är också ett vanligt symtom (44 procent). Nedstämdhet och depression är det en av fem (22 procent) som upplevt i samband med klimakteriet. En av fyra (24 procent) har upplevt humörsvängningar. 

– Svettningar, vallningar och torra slemhinnor är de vanligaste klimakteriebesvären enligt undersökningen. Påfrestande symtom som även kan påverka humöret. Regelbunden motion, minskat intag av koffein och tobak samt skonsam intimvård kan vara några lösningar på klimakteriebesvären. Det finns även flera receptfria läkemedel med östrogen, krämer, vagitorier och hormonfria produkter för effektiv lindring, fortsätter Annika Svedberg.


Undersökningens resultat i korthet:
Var tredje kvinna (31 procent) uppger att hon inte har kunskap om vad klimakteriet innebär för hennes kropp och välmående.

… detta gäller främst yngre kvinnor, där varannan i åldern 18-29 år (56 procent) uppger att de inte har kunskap om vad klimakteriet innebär för sin kropp.

Nära fyra av fem kvinnor (77 procent) skulle söka på nätet för mer information om klimakteriet.

Vallningar/svettningar (81 procent), sömnproblem (51 procent), nedstämdhet/depression (64 procent), humörsvängningar (63 procent) och torra slemhinnor i underlivet (58 procent) är det som flest känner oro/har oroat sig för inför klimakteriet. Även viktökning (54 procent) och sömnproblem (51 procent). 

Av de som är/har varit i klimakteriet är de vanligaste symtomen vallningar/svettningar (66 procent) samt torra slemhinnor i underlivet (44 procent). 

Två av fem har inte sökt hjälpt för sina besvär i samband med klimakteriet. 

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på ca 2500 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen, mellan 7-15 januari 2022.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 16 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.

2022 1 mars 08:00
  • Pressmeddelande
  • Pressbild

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.