ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Press ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2022
1 juni
08:50
  • Bild 1
  • Bild 2
  • Bild 3
  • Bild 4
  • Bild 5
  • Bild 6

ICA: Så här kommer butiker se ut i framtiden

I sin senaste framtidsrapport listar ICA sex exempel på hur butiken kan komma att se ut i framtiden. Butikerna ser olika ut, fyller olika funktioner – och är anpassade efter vad kunderna efterfrågar i framtiden.

För sjätte året i rad publicerar ICA sin framtidsrapport – om trender som kommer få konsekvenser för framtidens handel. Årets upplaga, Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär, om framtidens fysiska butik och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. ICA har bland annat tittat närmare på hur butiken kommer se ut om tio år. Slutsatsen är att butikerna kommer se mer olika ut än idag.

– Det vi kan se i studien är att kunderna efterfrågar väldigt olika saker vid olika tillfällen – där samma person kanske eftersöker en mer inspirerande butik på helgen, och en mer effektivt upplagd butik under vardagen. Olika generationer lägger också tonvikt på olika saker, där yngre till exempel efterfrågar mer hjälp i att planera sina inköp och sina måltider, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA Sverige.

De olika butikerna kan brytas ned i sex olika kategorier, efter de mönster och önskningar man har sett att kunderna efterfrågar.

Vardagssmedens butik 2032

Vardagssmedernas butik har särskilt fokus på smidighet, trygghet och bra priser. Innan du kommer till butiken får du både inspiration och planeringsstöd av digitala tjänster, men när du väl är i butiken är miljön framför allt behaglig och stressfri. Det ska kännas så enkelt som möjligt att handla i vardagssmedens butik.

Funktionalistens butik 2032

Funktionalistens butik är framför allt praktisk – och skiljer sig från vardagssmedens butik genom att vara än mer “rakt på sak”. Här hittar man snabbt det viktigaste – och den kan till exempel vara en “satellitbutik” – det vill säga en obemannad butik som sköts från en större butik i den närmsta staden. Den ligger nära där du befinner dig, har ett leveransskåp för e-handlade produkter och har alltid öppet när du behöver det.

Livsnjutarens butik 2032

Livsnjutarens butik lägger i stället fokus på upplevelsen och mötet. Det kan vara riktigt kul att handla om utbudet är stort, personalen kunnig och du hittar varor som du kanske inte hört talas om tidigare eller sett på någon annan plats. Butiken är dessutom anpassad för att vara mer av en destination, sett till syn, doft och ljud. Den är vackert planerad, med utvald inredning och en trevlig bakgrundsmusik.

Främjarens butik 2032

Främjarens butik är anpassad efter den medvetna och socialt engagerade kunden. Den har den centrala ambitionen att vara en positiv kraft i världen, bidrar till hållbara system och hjälper kunden att göra detsamma. Här finns kunskap om hållbarhet och hälsa, och butiken är utformad för att göra det enkelt att göra bra val för planet, kropp och sinne.

Modulbutiken 2032

Modulbutiken kan sägas innehålla lite av alla de tidigare butikssorterna, men uppdelat i olika områden. Den kan till exempel ha olika ingångar beroende på om du vill spara tid och bara vill köpa mjölk, kaffe och hushållspapper, eller om du vill promenera runt och låta dig inspireras av nyinkomna varor. Butiken har alltså en expressdel, ett bageri, en saluhall och en helt vanlig butiksdel, beroende på vad du behöver just den dagen. Den liknar på så sätt och vis större butiker som finns redan idag, men med en ännu tydligare uppdelning utifrån syfte, snarare än varukategorier.

Metaversebutiken 2032

Metaversesbutikens namn är delvis självförklarande. Det är en helt virtuell butik, där du genom VR för både syn och känsel kan promenera runt i butiken hemifrån. Eftersom upplevelsen av butiken är subjektiv kan du även välja hur butiken ska se ut och hur varorna ska presenteras. När du väl valt vad du vill köpa levereras ordern direkt till din dörr.

– Vi ser att alla dessa butiker har sina fördelar, och vi tror att det är i denna riktning som butikernas utveckling kommer röra sig. Vi rör oss helt enkelt bort från en värld med “one size fits all” till en mer unik upplevelse baserat på dina preferenser, avslutar Ann-Katrin Tottie.

Mer om ICAs framtidsbutiker finns att läsa i rapporten Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52

Om ICAs framtidsrapport

Kundens butik 2032 – en elastisk affär​ är ICAs sjätte framtidsrapport. Insikter och slutsatser i rapporten baseras på deskresearch, en omfattande enkätstudie, intervjuer med konsumenter, experter, entreprenörer och dagligvaruhandlare, samt analys av diskussioner om dagligvarubutiken på internet.

Om enkätstudien

Genomförd i november 2021, med deltagare från Norstats Guldpanel i åldrarna 18-74 år (slumpmässigt). Totalt samlades drygt 3 000svar in. Majoriteten av frågorna i enkäten har minst 3 022 respondenter.

2022 1 juni 08:50
  • Bild 1
  • Bild 2
  • Bild 3
  • Bild 4
  • Bild 5
  • Bild 6

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.