Sustainable Brand Index ™ mäter årligen hållbarhetsuppfattningen hos varumärken i olika branscher. I årets undersökning kammade ICA Banken hem förstaplaceringen vilket innebär att svenska konsumenter anser att ICA Banken är det hållbaraste varumärket i bankbranschen. En grundsyn som präglar ICA Banken är att långsiktig lönsamhet går hand i hand med ett medvetet hållbarhetsarbete och samhällsengagemang, och att det ska vara lätt att göra hållbara val i vardagen.
– Det är fantastiskt kul att ICA Banken nu återtagit förstaplaceringen i Sustainable Brand. Hållbarhet är ett prioriterat område inom banken och på ICA och vi strävar efter att hitta olika sätt att stötta våra kunder att göra hållbara val. Hållbar utlåning och vårt utbud av hållbara fonder är viktiga områden. Men också socialt ansvarstagande där vi bland annat samarbetar med Jourhavande Kompis, Ecpat och BlueCall. Vi vill gärna vara mer än bara en bank när livet ställs på ända, säger Pia Widell Cordén, chef varumärke & kommunikation tillika hållbarhetsansvarig.
Om undersökningen
Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 24 300 konsumenter i Sverige som har bedömt hur 409 varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. ICA Banken har genom åren totalt toppat listan vid sex tillfällen inom kategorin bank.
Läs mer om hur ICA Banken arbetar med hållbarhet här.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icabanken.se, icagruppen.se