ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2021
18 februari
17:05
  • Release

Apotek Hjärtat är Sveriges grönaste varumärke

Apotek Hjärtat har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin apotek. Utmärkelsen baseras på en undersökning om hur svenska folket ser på frågor gällande hållbarhet och varumärken.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av undersökningsföretaget Differ. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher. Apotek Hjärtat ses som det grönaste varumärket i kategorin Apotek.

- Det är tydligt via årets undersökning av Sveriges Grönaste Varumärke att hållbarhet ökar i relevans och vägleder svenska folket. Konsumenter har idag stor kunskap om hållbarhet och agerar därefter genom att välja bort företag som inte upplevs gröna. Apoteket Hjärtat, som är vinnare inom sin bransch, har lyckats bygga tilltro hos svenska konsumenter genom att konsekvent kommunicera om sitt hållbarhetsarbete, säger Fredrik Berggren på strategikonsultbolaget Differ, som genomfört undersökningen.

Apotek Hjärtat har länge arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor. Som första apoteksaktör införde Apotek Hjärtat 2017 hållbarhetsguiden ”Välj med Hjärtat”, för att lyfta de läkemedelsbolag som är transparenta med sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Nu har guiden blivit branschgemensam under namnet ”Välvald”. Dessutom har Apotek Hjärtat lyft frågan genom kampanjen ”A hard pill to swallow” som Sustainable Brands utsåg till ”Årets insats 2020”.

- Idag är det svårt för konsumenter att få en uppfattning om vad en hållbar apoteksprodukt faktiskt är. När det kommer till exempelvis livsmedel och kläder är det mycket enklare att se hur produkten producerats. Vi kommer att fortsätta samarbeta med våra leverantörer och ställa krav för att driva utvecklingen framåt. Vi vill förenkla för våra kunder att göra mer hållbara val, säger Cecilia de Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
apotekhjartat.se, icagruppen.se

2021 18 februari 17:05
  • Release

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.