ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2020
6 februari
09:44
  • Release
  • ICA Försäkring - Faktablad
  • Caroline Farberger, vd ICA Försäkring
  • Försäkringsutmanaren bild 1
  • Försäkringsutmanaren bild 2

Ny försäkringstjänst för ökad transparens och trygghet

ICA Försäkring presenterar idag en ny digital tjänst som både underlättar för konsumenter att få en överblick av sitt totala försäkringsinnehav och gör det enkelt att jämföra olika försäkringar med varandra. Tjänsten ”Försäkringsutmanaren” ska öka transparensen i försäkringsbranschen genom att ge konsumenter mer makt och kunskap kring sina försäkringar, för att fler på så vis ska kunna göra aktiva och välgrundade val.

Den nya tjänsten, ”Försäkringsutmanaren”, som är framtagen i samarbete med ICAs innovationshub ICAx, ger användaren en total översikt över alla de försäkringar man har, oavsett försäkringsbolag. Användaren loggar in med BankID och kan sen jämföra och utvärdera det egna försäkringsskyddet med ICA Försäkrings alternativ. Förutom pris jämförs även innehåll baserat på Konsumenternas Försäkringsbyrås betyg.

- Många konsumenter upplever fortfarande att det är svårt att jämföra och se över sina försäkringar. Det är precis det vi vill råda bot på med Försäkringsutmanaren. Vanliga prisjämförelsetjänster ger inte den samlade överblick som konsumenterna behöver. Som konsument måste man kunna känna sig trygg, både med att man har ett fullgott försäkringsskydd och att man inte betalar mer än man behöver, säger Caroline Farberger, vd på ICA Försäkring.

Nyligen genomförde ICA Försäkring en undersökning tillsammans med Novus som bland annat visade att 29 procent av svenskarna är osäkra på vad som ingår i de egna försäkringarna och att var fjärde svensk mellan 18 och 29 år inte vet vilket eller vilka bolag man har försäkringar hos. Undersökningen visade också att mer än hälften (54 procent) av de tillfrågade sällan eller aldrig ser över sina försäkringar.

Med tjänsten ”Försäkringsutmanaren” vill ICA Försäkring hjälpa konsumenterna att se över sina befintliga försäkringar. Något som i förlängningen leder till en bättre och tryggare vardagsekonomi för konsumenterna.

- På andra områden, som till exempel jämförelser av bolåneräntor, har man kommit längre när det gäller öppenhet och transparens och med den här tjänsten hoppas vi kunna bidra till att driva på den utvecklingen även när det gäller försäkringar. Vi som försäkringsbolag har ett stort ansvar för att öka transparensen på marknaden, så att kunderna kan göra mer aktiva val som bygger på kunskap. Kundernas trygghet måste komma i första rummet, fortsätter Caroline Farberger.

Om tjänsten

  • Användaren loggar enkelt in med BankID och får då en total översikt av det egna försäkringsinnehavet, oavsett hos vilka bolag försäkringarna finns.
  • I tjänsten finns också en möjlighet att få hjälp och rådgivning runt det egna försäkringsskyddet, samt möjlighet att jämföra sina befintliga försäkringar med ICA Försäkrings alternativ. Då jämförs inte bara pris utan även kvalitet samt vilka tilläggsförsäkringar man har. Produktjämförelsen är en direkt spegling av Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelse, en oberoende aktör som erbjuder vägledning om bank och försäkring.
  • En annan skillnad mot traditionella prisjämförelsetjänster är att de inte jämför med vad användaren har för försäkring idag utan de jämför bara försäkringar användaren inte har.
  • Om man vill byta försäkring kan man göra det direkt i tjänsten på ett nytt betydligt enklare sätt där person- och objektsuppgifter hämtas automatiskt. ICA Försäkring hjälper även till med uppsägning av användarens gamla försäkring när den löper ut.
  • ”Försäkringsutmanaren” finns tillgänglig på icaforsakring.se och kan användas av alla, oavsett vilket försäkringsbolag man har idag eller om man är kund hos ICA Försäkring eller inte.
  • Tjänsten är framtagen av ICA Försäkring i samarbete med ICAs innovationshub ICAx.

Se bifogat faktablad för ytterligare siffror från Novus-undersökningen.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
icaforsakring.se, icagruppen.se

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av ICA Försäkring. Den bygger på 1 019 intervjuer bland svenska allmänheten i Novus riksrepresentativa Sverigepanel. Datainsamlingen gjordes i oktober 2019.

2020 6 februari 09:44
  • Release
  • ICA Försäkring - Faktablad
  • Caroline Farberger, vd ICA Försäkring
  • Försäkringsutmanaren bild 1
  • Försäkringsutmanaren bild 2

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.