ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2020
8 april
08:45
  • Release

ICA-butikernas försäljning i mars 2020

Försäljningen i ICA-butikerna steg med 11,1 procent i mars 2020 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 10,8 procent.

  Mars 2020 Januari – mars 2020
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 3 529 14,4% 12,6% 9 583 10,6% 9,6%
ICA Kvantum 2 698 10,4% 9,8% 7 516 8,9% 7,6%
ICA Supermarket 3 186 7,6% 8,9% 8 878 5,1% 6,5%
ICA Nära 1 652 12,4% 12,6%  4 484 8,4% 8,4%
Total 11 064 11,1% 10,8% 30 461 8,2% 8,0%


Under mars 2020 uppgick försäljningen i ICA-butikerna till 11 064 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 11,1 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-mars 2020 uppgick försäljningen till 30 461 Mkr, en ökning med 8,2 procent jämfört med i fjol.

Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av Coronaviruset med bl a bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker. De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt. Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer. Månadsförsäljningen karakteriseras också av en mycket stark e-handelstillväxt. För ytterligare kommentarer kring försäljningen hänvisas till ICA Gruppens delårsrapport för första kvartalet som publiceras den 29 april.

ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för mars månad uppgår till -1,8%.

Per den 31 mars uppgick antal ICA-butiker till 1 269.
Butiksförsäljningen för april publiceras den 11 maj 2020 kl 08:45.

För samtliga publiceringsdatum 2020, besök ICA Gruppens webbplats https://www.icagruppen.se/investerare/kalender

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52

2020 8 april 08:45
  • Release

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.