ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2019
11 september
09:00
  • Release
  • Rapport om Träningsbekännelser
  • ICA Friskis, pressbild
  • Paula Frösell, dietist ICA

ICA och Friskis&Svettis vill samarbeta för en bättre folkhälsa

ICA och Friskis&Svettis ingår ett långsiktigt samarbete med ambitionen att tillsammans förbättra folkhälsan i Sverige. Genom att guida och inspirera till hälsosamma val vill de två aktörerna inom mat respektive rörelse få fler att motiveras till en sundare vardag och livsstil.

Tillsammans kommer ICA och Friskis göra gemensamma satsningar för att inspirera, guida och engagera målgruppen till en hälsosammare vardag. Kost och rörelse är tätt sammankopplade och driver varandra. Tränar vi mer frekvent ökar vårt intresse för hälsosam mat. Och vice versa. Enligt en undersökning gjord av analysföretaget Augur på uppdrag av ICA och Friskis väljer 20 procent att skippa träningen för att de tycker att de har ätit dåligt.

ICAs ambition är att ge matinspiration och hälsosamma recept som bidrar till en större medvetenhet, och även slå hål på en del myter, om matens hälsopåverkan.

- Vi märker ett stort intresse för hälsa och vi vill guida och inspirera Friskis medlemmar och ICAs kunder kring kostens betydelse kopplat till en hälsosam och aktiv livsstil. Vi vill göra varje dag lite enklare, så också inom hälsa, säger Paula Frösell, dietist och ansvarig för ICAs hälsokommunikation på ICA Sverige.

Friskis&Svettis har under sina 41 år inte bara byggt upp en stor kunskap, utan också ett förhållningssätt till träning som något härligt och otvunget.

– På Friskis förhåller vi oss till mat på samma sätt som vi gör till träning. Det ska vara lustfyllt, fritt och otvunget. På så sätt skapas en träningsmiljö, där var och en får vara precis som den är.
Tillsammans med ICA har vi nu en unik möjlighet att göra skillnad för ännu fler människor, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis.

Samarbetet tar avstamp i Träningsbekännelser, en undersökning som ligger till grund för de initiativ och den kommunikation som kommer rullas ut under hösten. På uppdrag av ICA och Friskis har analysföretaget Augur frågat 2100 svenskar om deras kost- och träningsvanor, och framförallt deras motivation, variation och ursäkter kopplat till kost, rörelse och hälsa. Undersökningen visar bland annat att 20 procent hoppar träningen för att de tycker att de har ätit dåligt. 61 procent av Friskis-medlemmarna är intresserade av matinspiration kopplat till träning, och hela 84 procent av medlemmarna är intresserade av hälsosam mat.

Läs mer om svenska folkets träningsbekännelser på friskissvettis.se/traningochmat

ICA och Friskis har stor kunskap om kost respektive rörelse. De har dessutom många likheter - de är lokala och möter en stor del av svenskarna varje vecka. Tillsammans har de en stor möjlighet att göra skillnad för svensk folkhälsa.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se

2019 11 september 09:00
  • Release
  • Rapport om Träningsbekännelser
  • ICA Friskis, pressbild
  • Paula Frösell, dietist ICA

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.