ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • Om ICA Gruppen
      • Vår verksamhet
        • Våra bolag
        • Affärsmodell
        • Marknader
        • Varumärke
        • Vår historia
      • Våra värderingar
      • Mål och strategier
        • Strategi
        • Finansiella mål
        • Hållbarhetsmål
      • Samhällsengagemang
      • Organisation
      • Bolagsstyrning
        • Styrelse
        • Koncernledning
        • Rapporter
        • Policyer och riktlinjer
        • Revisor
    • Aktuellt
    • Hållbarhet
      • Hållbarhetsstyrning
        • Väsentlighetsanalys
        • Strategier och mål
        • Rapporter
        • Certifieringar och standarder
        • Policyer och riktlinjer
        • Visselblåsartjänst
      • Vårt hållbarhetsarbete
        • Miljö
        • Socialt
        • Ansvarsfullt företagande
      • Klimatkompensation
      • Sponsring
      • Frågor och svar
    • Innovation
      • Trender och innovationer
      • ICAx
      • ICA Växa
        • Innovation och konceptutveckling
        • Förpackningsutveckling
        • Samverkan och öppen innovation
        • Kontakt
    • Karriär
    • Finansiellt
      • Koncernreleaser
      • Rapporter och presentationer
      • Aktieprospekt 2024
      • Kreditmarknad
        • Obligationsprogram
        • Lån och kreditfaciliteter
        • Grön finansiering
        • Finanspolicy
        • Kreditanalytiker
      • Kalender
      • Prenumerera
      • Kontakt
    • Press
      • Pressmeddelanden
      • Bilder och filmer
      • Sociala medier
      • Frågor och svar
      • Prenumerera
      • Presskontakt
    • Kontakt
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
2019
12 april
08:30
  • ICAs Framtidsrapport Hälsa Klyftor Stress och Bakterier Balansjägaren

Analystoaletter, datalunch och urskogsterapi - ICA listar tio hälsotrender 2025

Enligt Världshälsoorganisationen kommer 73 procent av alla dödstal år 2020 orsakas av kronisk sjukdom. Av dessa fall skulle 80 procent kunna undvikas med hjälp av rätt livsstil, menar WHO. Hur ska vi möta de växande problemen i ett samhälle där kraven blir högre och vårt levnadstempo ökar? Analystoaletter, datalunch och urskogsterapi är trender som ICA pekar ut i sin nya framtidsrapport, ”Klyftor, bakterier och stress - våra tre största hälsoutmaningar och möjligheter 2025”.

ICAs Framtidsrapport Hlsa Klyftor Stress och Bakterier Balansjgaren

1. PERSONALISERAD MEDICIN

I samma takt som vården blir allt mer individanpassad, börjar även mediciner att tas fram utifrån personliga behov, genetik och individuell livsstil.

2. URSKOGSTERAPI

När många redan utforskat varje kontinent, om inte fysiskt så i alla fall i sociala medier, börjar människors reselängtan att gå djupare. Samtidigt som flygtrafikens klimatutsläpp lagt en skämskudde över svenskens Thailandsresor, växer ett större intresse för det mer lokala resandet. Naturen och skogen för ett uppsving, med hjälp av en stark jakt på välmående. Människor söker sig djupare in i skogen för att utforska och samtidigt röra på sig för att finna kraft, ro och sig själva.

3. TWEENTRÄNING

Crossfit kids och VR-aerobics? Urbant uppvuxna mellanstadieungdomar, utan bandyspelande föräldrar men med desto fler gymmande influencers på sina skärmar, dras till konceptualiserade aktiviteter på lokal. År 2025 söker sig även de yngsta till moderna gruppklasser och hårda, men lekfulla, träningsformer som matchar vad som kablas ut till dem medialt.

4. ANALYSTOALETTER

Utvecklingen av smarta toaletter kan år 2025 ha nått svenska hem. Med hjälp av inbyggda sensorer kan toalettskålen läsa av urin och identifiera avvikelser som kan signalera om ohälsa, till exempel i proteiner och glukos. Analysen skickas till användarens mobil eller direkt till en läkartjänst.

5. NO-LO

Trenden fortsätter att växa för drycker helt utan eller med låga halter av alkohol. Under 2020-talets första del kommer vi att se alltmer avancerade smakkombinationer skakas fram av barmästare, komplexa måltidsdrycker utvecklas för restaurang och handel samt hälsoboostad labbläsk lanseras av livsstilsvarumärken.

6. HJÄRN-SPA

År 2025 söker allt fler efter forum och miljöer som stimulerar till tanke och vila. Människor kommer att i större utsträckning prioritera besök till olika typer av hälsoretreats, men inte bara med träning och kost i fokus. Välmående genom att få tid och verktyg för att tänka färdigt tankar och idéer blir högt värderat. I stället för att ta med kollegorna på bubbelpool-spa går resan till ett hjärn-spa där tankeprocesser vägleds. En snabbare och mer tillgänglig form med liknande syfte är ljudbad – ett slags meditation till ljudet av en schamans gongklockor eller en tibetansk, trallfri melodi.

7. BIOFEEDBACK

Personburen teknik, såsom smartphones och wearables (bärbar teknik), snappar upp persondata för att förstå beteendemönster och läsa av känslor i realtid. Därmed kan människor få rekommendationer och vägledning för den individuella hälsan serverad á la minute.

8. PROTEINBUFFÉ

Utforskandet av växtproteiner har 2025 resulterat i en enorm mängd alternativa proteinkällor. Det är inte bara protein från ärtor, soja och bönor som dominerar utbudet. Nu serveras minst ett 20-tal vegetariska lunchproteiner från oväntade sädesslag och tidigare okända växter på landets mest trendkänsliga restauranger.

9. GRUPPGLÄDJE

Människor börjar inse den positiva effekten på välmåendet genom att helt enkelt göra saker tillsammans. En antites till det utbredda individfokuset växer fram, med en omedelbar mental belöning från aktiviteter med andra. När hälsoeffekten räknas in blir det plötsligt coolt – och prioriterat – att sjunga i kör, ’gå på dans’ och att boka brödbakningskurser för hela kompisgänget.

10. DATALUNCH

År 2025 väljer fler att beställa sin lunch baserat på individuella livsstilsdata från DNA och blodvärden. Livsmedelsaktörer kopplar på tjänster för att kunna analysera varje persons behov och försöker tillhandahålla skräddarsydda måltider med individhälsan i fokus.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52 

Här finns framtidsrapporten om hälsa, Klyftor, stress och bakterier i sin helhet: www.icagruppen.se

Om ICAs framtidsrapport

För tredje året i rad har nu ICA släppt sin årliga framtidsrapport. ICAs framtidsrapport (”Klyftor Stress Bakterier - våra tre största hälsoutmaningar och möjligheter 2025”) baseras på djupintervjuer med forskare, health-tech startups och trendanalytiker samt undersökningar hos svenska befolkningen. Rapporten har tagit tempen på dagens hälsosituation och kartlagt hälsotrenderna 2025.

2019 12 april 08:30
  • ICAs Framtidsrapport Hälsa Klyftor Stress och Bakterier Balansjägaren

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.