ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2017
5 september
10:00
  • Release
  • ICA Hackathon
  • ICA Hackathon1

ICA tar hjälp av ungdomar för att öka intresset för frukt och grönsaker

Unga i Sverige äter mindre frukt och grönt än det rekommenderade dagliga intaget på 500 gram. För att hitta nya idéer på vad ICA kan göra för att få unga att äta mer grönsaker, bär och frukt har ICA genomfört en arbetsdag, eller hackathon, med ungdomar från Järvaskolan. Det är en del i en ny arbetsmodell som är framtagen i samarbete med  Everyday School.

Utifrån en ny arbetsmodell samlade ICA en grupp elever i årkurs 8 och 9 från Järvaskolan för att under en dag få fram idéer och insikter kring hur ICA kan öka konsumtionen av frukt och grönt hos unga. Dagen delades upp i olika block som problematisering, forskning och idégenerering. Nästa steg i modellen är att utvärdera idéerna och därefter samla ungdomarna och berörda avdelningar inom ICA för att konkritisera och realisera idéerna.

-  Syftet med vårt så kallade framtidshack har varit att få fram nya infallsvinklar från ungdomarna själva. Nu är det upp till oss att ta en del av insikterna från idé till verklighet. Vi testar det här arbetssättet för vi tror att det kan hjälpa oss att hitta innovationer inom specifika områden i framtiden, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör ICA Sverige.

Andra aktiviteter för att öka intresset för frukt och grönt 

  • ICA har ett samarbete med Generation Pep för att vara med och skapa en folkrörelse för barn och ungdomars hälsa.
  • ICA publicerar en filmserie i fem avsnitt på Facebook om en riktig grönsakshatare som omvärderar sitt förhållande till frukt och grönt.
  • ICA-karaktärerna Jerry och Ulf provar grönsaker i film på Youtube och reklamfilmen har fokus på frukt och grönsaker vecka 36.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2017 5 september 10:00
  • Release
  • ICA Hackathon
  • ICA Hackathon1

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.