Utifrån en ny arbetsmodell samlade ICA en grupp elever i årkurs 8 och 9 från Järvaskolan för att under en dag få fram idéer och insikter kring hur ICA kan öka konsumtionen av frukt och grönt hos unga. Dagen delades upp i olika block som problematisering, forskning och idégenerering. Nästa steg i modellen är att utvärdera idéerna och därefter samla ungdomarna och berörda avdelningar inom ICA för att konkritisera och realisera idéerna.
- Syftet med vårt så kallade framtidshack har varit att få fram nya infallsvinklar från ungdomarna själva. Nu är det upp till oss att ta en del av insikterna från idé till verklighet. Vi testar det här arbetssättet för vi tror att det kan hjälpa oss att hitta innovationer inom specifika områden i framtiden, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör ICA Sverige.
Andra aktiviteter för att öka intresset för frukt och grönt
- ICA har ett samarbete med Generation Pep för att vara med och skapa en folkrörelse för barn och ungdomars hälsa.
- ICA publicerar en filmserie i fem avsnitt på Facebook om en riktig grönsakshatare som omvärderar sitt förhållande till frukt och grönt.
- ICA-karaktärerna Jerry och Ulf provar grönsaker i film på Youtube och reklamfilmen har fokus på frukt och grönsaker vecka 36.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52