– Engagemanget har varit fantastiskt, både bland kunder och bland medarbetare. Vi hade höga ambitioner för årets insamling och vi nådde målet. Nu får vi möjlighet att bidra till den viktiga forskningen för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.
Under oktober har Apotek Hjärtats insamling till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bidragit med 7,4 miljoner kronor till svensk cancerforskningen. Förutom att sälja det rosa bandet, där samtliga intäkter går till Cancerfonden, såldes 35 stycken rosa varor där två kronor per såld produkt går till forskningen.
#rakarosa
Utöver försäljning av rosa band och produkter startade Apotek Hjärtat initiativet #rakarosa som byggde på ett rosa rakskum, som tagits fram speciellt för årets Rosa Bandet-kampanj. För varje upplagd bild på ett rakat ansikte skänkte Apotek Hjärtat tio kronor till den livsviktiga svenska cancerforskningen.
Mellan den 18 och 21 oktober öppnade också ”The Pink Barbershop” i gallerian Mood Stockholm.
I Apotek Hjärtats pop-up-salong erbjöds rakningar av barberare från Roy & Son. Alla intäkter från salongen gick oavkortat till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
– Ett stort tack till det fantastiska resultatet och för ert engagemang under oktober månad. Bidraget till forskningen är helt avgörande för att besegra cancer och framgångsrik forskning kostar. Tillsammans gör vi skillnad, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden.
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancerprevention och bröstcancer samt bedriva påverkansarbete.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52