ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Press ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2016
13 maj
16:14
  • Nyhet
  • ICA I love eco choklad Fairtrade

ICAs satsning på etiskt märkta produkter fortsätter

ICAs försäljning av etiskt märkta produkter ökar och motsvarade cirka 2,5 miljarder kronor* under perioden april 2015 till mars 2016. Butiksförsäljningen av dessa produkter i ICA Sveriges sortiment ökade under perioden med 11 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Till drivkrafterna bakom utvecklingen hör bland annat ökad efterfrågan från kunderna, utökat sortiment i kombination med det faktum att ICA-handlarna i allt högre utsträckning väljer att lyfta fram sortimentet.

ICA Sverige har cirka 220 etiskt märkta produkter inom livsmedel, kosmetik och blommor. Storsäljare är bland annat bananer, kaffe och rosor.

- Det är mycket glädjande att den etiska försäljningen fortsätter att utvecklas. Vi breddar hela tiden vårt eget sortiment och vi kan se att intresset hos kunderna växer. Glass, chokladkakor och kakao har haft en fin försäljningsutveckling senaste kvartalet, säger Maria Smith, chef miljö och socialt ansvar ICA Sverige.

Utöver produkter med de etiska märkningarna Fairtrade, UTZ och Rainforest Alliance samarbetar även ICA Gruppen med IDH, The Sustainable Trade Initiative, en holländsk statlig biståndsorganisation som arbetar för ökad hållbar handel genom samarbeten med företag, statliga institutioner, regeringar och andra intressenter. Målet är att arbeta mer direkt med lokala odlare världen över i projekt som leder till lokal utveckling, minskad fattigdom, ett mer långsiktigt hållbart jordbruk – och dessutom säkerställer tillgång till högklassiga produkter. Ärtor från Guatemala lanserades i butik i april 2015. De har blivit en stor försäljningssuccé och vid årsskiftet hade den budgeterade årsvolymen överträffats med 25 procent.

I morgon, lördag 14 maj, är det World Fair Trade Day med extra fokus på rättvis handel.

Exempel på produktnyheter med etisk märkning:
ICA I love eco Mörk choklad med havssalt Fairtrade
ICA I love eco Mjölkchoklad med kokos Fairtrade
ICA I love eco Mjölkchoklad Fairtrade
ICA Asia Fairtrade Sötsur sås
ICA Asia Fairtrade Sriracha Hot chilisås

* ICA Sveriges försäljningsvärde av det etiska sortimentet av livsmedel, blommor och near food ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget etiska sortiment.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2016 13 maj 16:14
  • Nyhet
  • ICA I love eco choklad Fairtrade

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.