ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2016
14 september
12:00
  • Pressmeddelande
  • Produktfakta

ICAs julundersökning 2016: varannan svensk vill umgås mer tillsammans under julen

Inför årets jul har ICA genomfört en undersökning* om svenskarnas julfirande. Resultatet visar att varannan svensk (51%) vill ha mer tid att hinna umgås under julen. Undersökningen visar också att nästan hälften av svenskarna (48%) äter en speciell julfrukost. I år släpper ICA nyheter för såväl julfrukosten som det traditionella julbordet med fokus på ekologiskt och färsk vego.

Idag presenterar ICA sin julundersökning, en rykande färsk kartläggning av svenskarnas julfirande. Siffrorna visar bland annat att många svenskar upplever att tiden inte räcker till under julen, särskilt hos föräldrar med barn under 18 år, som uppger att de vill ha mer tid til att förbereda julmaten och att umgås med nära och kära (44% respektive 62%).

  • Julen är en tid för att umgås med familj och vänner, men tyvärr upplever många en press över att hinna förbereda allt och att tiden inte räcker till. ICA vill i år inspirera till en jul tillsammans genom att uppmana till gemenskap i förberedelserna inför jul, när julmaten lagas och när det pysslas och pyntas, säger Lieselott Liljevik, marknads- & trendanalytiker på ICA Sverige.

Undersökningen visar att de yngre (18-29 år) gärna delar på sysslorna när det kommer till julmaten. 57 procent av de yngre svarar att de flesta som firar ihop hjälps åt att förbereda maten, medan medelålders och äldre lagar julmaten själva i högre grad. När svenskarna får frågan om hur de skulle vilja umgås mer tillsammans under julen står julpyssel (27%) och att laga mer mat (19%) högst upp på önskelistan.  

 

Vår syn på julmaten - julfrukost hos varannan svensk

48 procent av svenskarna uppger att de äter en speciell frukost på julafton som skiljer sig från frukostvanorna övriga dagar under året. I år har ICA recept och nyheter för julaftonsmorgonen, bland annat en lättrökt färdigskivad julskinka och halländskt vörtbröd för den perfekta skinksmörgåsen samt en fruktyoghurt med julens smaker. En undersökning från ICAs kundpanel** visar även att ekologiskt och närproducerat är fortsatt viktiga faktorer för kunder när de väljer varor till årets julbord (24% respektive 24%). 13 procent uppger även att de i år vill äta ett mer vegetariskt julbord. ICA lanserar därför flera ekologiska och gröna alternativ bland sina nyheter inför jul, såsom ekologisk glögg, ekologisk lax, ekologisk prinskorv samt vegoprinskorv.  

 

För mer information om ICA:s produkter inför årets julsäsong, se bifogad produktfakta.


Sammanfattning ICAs julundersökning 2016

  • Varannan svensk uppger att de vill ha mer tid till att umgås med nära och kära under julen (51%). Hos föräldrar med barn under 18 år är siffran högre, då 62 procent inte känner att tiden för att umgås med familjen räcker till. Även hos den yngre målgruppen, 18-29 år, vill man ha mer tid att umgås än hos snittet (61%).
  • Var tredje svensk (32%) anser att den största utmaningen med förberedelserna inför jul är att tiden inte räcker till. Bland föräldrar med barn under 18 år är siffran 44 procent.
  • Samma sak gäller för julmaten, nära var tredje svensk önskar sig mer tid till att förbereda julmaten (29%). Mest stressade över julmaten är föräldrar med barn under 18 år (42%).
  • När svenskarna får frågan hur de skulle vilja umgås mer tillsammans under julen står julpyssel (27%) och laga mer mat (19%) högst upp på önskelistan. Mest pysselsugna är sydsvenskarna, där hälften (51%) uppger att de vill pyssla mer för att öka gemenskapen i jul.
  • De yngre önskar vara mer delaktiga i att förbereda och laga julmaten, 35 procent av svenskarna mellan 18-29 år uppger detta jämfört med snittet (17%).
  • Många hjälps åt att laga maten till julbordet, 46 procent svarar att de flesta som firar ihop hjälps åt. Fler hjälps åt bland de yngre (57%) medan medelålders och äldre lagar maten själva i högre grad.
  • 48 procent av svenskarna uppger att de äter en speciell julfrukost.
  • Två av fem svenskar (42%) kan tänka sig att bjuda in någon som annars skulle vara ensam till sitt julfirande.
  • 43 procent av svenskarna kan tänka sig att göra en insats för människor som är ensamma under jul, exempelvis arbeta som volontär.
  • 16 procent uppger att de skänker mer pengar till välgörande ändamål under julen än vad de annars gör under året.
  • Vanligast är det att svenskarna deltar i ett julfirande (76%) under julafton, medan 19 procent deltar i två. Denna siffra är högre hos de mellan 18-29 år, där 30 procent uppger att de deltar i två julfiranden. 

*ICAs julundersökning 2016: undersökningen genomfördes av TNS-SIFO på uppdrag av ICA mellan den 23-30 augusti 2016 och inkluderade över 1 000 personer i åldrarna 15-65+, jämnt fördelat mellan män och kvinnor och utspridda över hela Sverige.

** ICAs kundpanel består av slumpmässigt rekryterade ICA-kunder från hela Sverige. Undersökningen genomfördes mellan den 25-29 e december 2015. 1043  personer svarade på frågor om jul och julmat.

 

Bilder och produktprover

Anna-Clara Zell, Jung Relations, e-post: anna-clara.zell@jungrelations.com, telefon 073-399 54 99

 

För mer information

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2016 14 september 12:00
  • Pressmeddelande
  • Produktfakta

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.