ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2016
28 januari
11:00
  • Release
  • ICA Gott liv: Ekologisk Amaranth
  • ICA I love eco: Bladpersilja

ICAs ekologiska försäljning ökade med 47 procent

ICAs försäljning av ekologiska varor fortsatte att öka under 2015. Totalt ökade försäljningen med 47 procent under året. Försäljningen av ICAs egna ekologiska sortiment, I love eco, ökade under samma period med 72 procent.

Den totala försäljningsandelen av ekologiskt står nu för 4,8* procent. De största produkterna inom det ekologiska sortimentet är fortfarande bananer och mjölk men även ekologiska morötter är populärt bland kunderna.

- Det är glädjande att den ekologiska försäljningen fortsätter att utvecklas i snabb takt. Vi breddar vårt eget sortiment och under våren kommer vi att lansera flera spännande nyheter. Många butiker har också aktivt lyft fram det ekologiska sortimentet och tagit in lokalproducerade ekologiska varor i sitt eget sortiment vilket är positivt, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Exempel på ekologiska nyheter under våren 2016

  • ICA Gott liv ekologisk Amarant som dessutom är naturligt glutenfri (frö, släkt med quinoa).
  • Ekologiska örter; ICA I love eco dill, ICA I love eco persilja, ICA I love eco bladpersilja, ICA I love eco gräslök i påse.
  • ICA I love eco Färsk kyckling, både hel, halv, klubba och vingar.
  • ICA Gott liv ekologisk Bönpasta spaghetti gula sojabönor.
  • ICA Selection ekologisk Casarecce pasta.
  • ICA I love eco Mjölkchoklad.

* Andelen av ICA Sveriges ekologiska sortiment av den totala försäljningen av livsmedel ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget ekologiska sortiment.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2016 28 januari 11:00
  • Release
  • ICA Gott liv: Ekologisk Amaranth
  • ICA I love eco: Bladpersilja

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.