ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2016
26 oktober
13:22
  • Release

Fler firar Halloween – fem tecken på ICA att högtiden närmar sig

Intresset för Halloween har ökat de senaste åren och allt pekar på att trenden fortsätter. Pumpa är storsäljaren i butikerna och efterfrågan inför oktober har varit rekordstor. Intresset märks också på ica.se där sökningarna efter Halloweeninspiration började stiga redan första oktober och antalet besök på Halloweenrelaterat material på webben har ökat jämfört med tidigare år.

-       Vi ser ett ökat intresse bland våra kunder för Halloween - både kring matlagning och dekoration. Till exempel är pumpan både trendig som inredningsdetalj och som ingrediens i matlagningen, säger Lieselott Liljevik, trendanalytiker på ICA Sverige.

Fem tecken på ICA att det är Halloween:

1. Veckan före Halloween går försäljningen av pumpor in i en intensiv period. Hela 75 procent av ICAs årsförsäljning av pumpor sker veckorna runt Halloween. Cirka 70 procent av all pumpa som säljs är klassisk Halloweenpumpa medan resterande är matpumpor som Butternut, Hokkaido, Spagetti och Muscat.  Nytt för i år är flera sorter av ekologisk pumpa.

2. Försäljningen av blå potatis ökar med 300 procent jämfört med veckan innan Halloween och försäljningen av orange paprika ökar med 32 procent.

3. Besöken på ica.se på Halloweeninspiration började stiga redan den första oktober. Överlag har antalet unika sidvisningar av Halloweenrelaterade sidor på ica.se ökat med cirka 50 procent jämfört med motsvarande period förra året.

4. På ica.se har antal unika sidvisningar relaterat till pumpa stigit med omkring 70 procent jämfört med förra året.

5. ICAs hem- och fritidsavdelning har till Halloween satsat på produkter för att komma i rätt stämning. Till exempel finns löständer, roliga hårdekorationer och vantar med skelett i sortimentet.

Att fira Halloween i Sverige är en relativt ny företeelse jämfört med till exempel i Storbritannien eller USA. Det var inte förrän i början av 1990 som högtiden fick ökad uppmärksamhet i Sverige och som handeln började uppmärksamma den.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

2016 26 oktober 13:22
  • Release

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.