- Vi på ICA är glada över att få vara med och bidra så att Childhood kan hjälpa fler barn och ungdomar. Utöver kassen säljer vi varor inom frukt och grönt till förmån för Childhood i jul. På det sättet gör man gott både för sin egen hälsa och för barn i utsatthet, säger Sofia Olsson, sponsringschef på ICA Sverige AB.
Det är en hållbar miljökasse som passar lika bra till mat och julklappar som att använda till vardags och är en modell som idag saknas i de flesta svenska matbutiker. Exklusivt för Cura apoteket har Sophie by Sophie även designat en necessär i samma stil till förmån för Childhood.
- Jag vill ha mer färg i vår vardag, det ger energi och glädje, speciellt under den mörka och gråa vinterperioden. Inspirationen till mönstret på den specialdesignade ICA-kassen och necessären kommer ifrån Childhood-armbandet med tio färger som symboliserar FNs Barnkonventioner där varje färg står för ett budskap om att skydda världens barn, säger Sophie Gyllenhammar som sedan tidigare är Childhoods ambassadör och samarbetspartner.
ICA har tidigare haft designsamarbeten kring shoppingkassar som säljs för ett gott ändamål. ICA har samarbetat med bland annat Whyred och Dagmar. ICAs kasse designad av Sophie by Sophie finns i butik från vecka 49 och kostar 20 kronor, varav 10 kronor oavkortat går till Childhood. Necessären finns på
Cura apoteket vecka 49 mot köp av tre produkter av Cura apotekets egna varor och 1 krona per vara går till Childhood.
I ICA-butikerna finns utöver kassen även utvalda julartiklar till förmån för Childhood, till exempel apelsiner, tomater och skuren grönkål.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52
Frida Larsson, ICA Sverige AB, frida.larsson@ica.se
För kunder: ICAs kundkontakt, telefon: 020-83 33 33