Lästid 3 min | Publicerad 2025-09-15

Varför väljer vi godis framför frukt trots att frukt är billigare?

Trots att frukt ofta är billigare än många typer av snacks, fortsätter svenskarna att lägga mer pengar på sötsaker än på frukt. Det är ett mönster som inte bara påverkar folkhälsan utan också speglar den nya livsstilen där vi äter på språng.

- Det är inte alltid priset som styr våra val utan snarare den allmänna uppfattningen om priset, tillgängligheten och vanan. Faktum är att det finns en allmän föreställning om att frukt är dyrt, men i själva verket är kilopriset oftast billigare för frukt än snacks till exempel vid mellanmål, säger Maria Wieloch, Ansvarig inom Frukt och Grönt på ICA Sverige.

Barn äter för lite frukt

Enligt de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten blir det tydligt att barn i Sverige äter för lite frukt och grönt. Enligt deras senaste rapporter är det endast en av tio som får i sig det dagliga intaget på 500 gram frukt och grönt.  Detta är särskilt oroande eftersom matvanor grundläggs tidigt i livet och påverkar risken för framtida sjukdomar som fetma, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Kultur, marknadsföring och tillgänglighet

Godis är inte bara en produkt utan det har blivit en livsstil i form av lördagsgodis, belöning, nostalgi och snabb tillfredsställelse för hungriga magar. Frukt däremot har inte tidigare marknadsför på samma sätt eller med samma marknadsföringskraft. Det finns inga färgglada förpackningar, inga jinglar, inga kampanjer av till exempel influencers.

- Vi har normaliserat godis, energibars och andra snabba alternativ som en självklar del av vardagen, medan frukt ofta ses som ett alternativ snarare än ett förstahandsval, säger Maria.

För att vända trenden krävs insatser på flera nivåer i olika delar av samhället som berör vanor, tillgänglighet och satsningar från både privat och offentligt håll som påverkar prisbilden. I Folkhälsomyndighetens rapport En hållbar och hälsosam   livsmedelskonsumtion beskrivs i ett av målen att konsumtionen av energitäta och/eller näringsfattiga livsmedel behöver minska med 50 procent till år 2035 jämfört med år 2021, framför allt i de grupper som konsumerar en hög nivå idag. ICA har valt att investera för sänkta priser på frukt och i debattartiklar bland annat föreslagit att man ska ta bort momsen på frukt. Samt kampanjen Join the Fruit Reboot.

- Vi behöver en ny folkrörelse för frukt där smak, hälsa och hållbarhet går hand i hand. Vi behöver ändra barn och ungas attityd genom att göra frukt coolt och kul avslutar Maria.

Källa: baserat på snittpriser i ICA-butiker under perioden veckorna 1–12, 2025.