Ett mer hållbart matsystem kräver innovativa idéer som bygger på nya ingredienser, metoder och affärsmodeller. I Sverige pågår flera spännande satsningar genom startups som visar hur foodtech och innovation kan bidra till både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
CashewMeetly, Glenntex och Oh Mungood är tre bolag med en gemensam nämnare: viljan att lösa befintliga branschutmaningar med hjälp av teknik, kreativitet och innovation. De verkar inom olika områden men har alla sikte på samma sak – att bidra positivt för såväl planeten som producenten och konsumenten.
Den saftiga frukten som växer tillsammans med cashewnöten kallas för cashewäpple. Varje år slängs över 40 miljoner ton cashewäpplen i Afrika, Asien och Latinamerika. En mängd som motsvarar 90% matsvinn. Genom att ta tillvara på denna restprodukt skapar CashewMeetly ett nytt växtbaserat alternativ till kött som är både ekologiskt, fritt från tillsatser och Fairtrade-certifierat. En viktig parameter är dessutom att produktion och slutförpackning sker på plats i ursprungsländerna vilket gynnar lokalbefolkningen.
– Vi tror på en framtid där matsvinn blir råvara, där matproduktion stärker lokalsamhället och där affärer kan vara både lönsamma och goda. Genom att förädla lokalt skapar vi både klimatnytta och nya inkomstmöjligheter, särskilt för kvinnor och unga, säger Linnéa Falkinger, CEO och grundare av CashewMeetly.
Cashewäpplet har en köttig textur och kan ta plats i allt från vegohyllan till färdigmat, skolmatsalar och storkök. Särskilt stor potential ser bolaget i hybridlösningar där delar av det animaliska köttet i en produkt ersätts för att minska klimatpåverkan utan att kompromissa med näring eller smak. Men vägen till skalbarhet är inte utan hinder. Cashewfrukten måste förädlas inom 24 timmar efter skörd och skördesäsongen varar bara två månader per produktionsland och år. Att bygga upp livsmedelsproduktion enligt europeiska krav i dessa miljöer kräver både resurser, lokalt engagemang och noggrann logistik.
– Vi utvecklar en helt ny process. Det är ett omfattande arbete i miljöer där många av våra medarbetare varken kan läsa eller skriva, men som ändå bär hela omställningen framåt med engagemang, kunskap och vilja. Det tar tid, men vi är fast beslutna om att lyckas, fortsätter Linnéa Falkinger.
Linnéa Falkinger, CEO och grundare av CashewMeetly.
Färska Cashewäpplen med cashewnöt.
För att nå Sveriges långsiktiga klimatmål behöver den fossila plasten bytas ut mot material med lägre klimatpåverkan. Glenntex är ett deeptech-bolag med rötter i forskning vid Chalmers. De utvecklar en ny typ av tillsats i produktionskedjan av plastmaterial. Resultatet blir förpackningar som både förbättrar det inplastade livsmedlets hållbarhet och minskar mängden jungfrulig plast, dvs plast som utvinns ur nya resurser.
– Vi siktar på att kunna sänka mängden plast med upp till 30% samtidigt som våra smarta material förlänger hållbarheten på maten och därmed kan bidra till att minska även matsvinn, säger Anders Sonesson, CEO på Glenntex.
Företaget befinner sig just nu i ett skede där prototyper testas hos olika aktörer i Europa. Det är stora framsteg men fler samarbeten längs värdekedjan behövs för att kunna skala upp tekniken.
– Vi har idag olika samarbeten inom Europa där vi har en djup dialog om utformning av specifika produkter. Efter en färdig prototyp genomförs omfattande tester för att få stabil validering och ett bevis att produkten håller. Vi är nu redo för nästa fas och hoppas på fler spännande projekt och utvecklande samarbeten, berättar Anders Sonesson.
Anders Sonesson, CEO på Glenntex.
Govin Induchoodan, COO, Alica Ondrejkova, CTO och Anders Sonesson, CEO på Glenntex.
Oh Mungood visar att innovation inte alltid måste vara tekniskt avancerad för att göra skillnad. Genom att använda den svenskproducerade och näringsrika mungbönan skapar de ekologiska, tillsatsfria och lättlagade vardagsprodukter som till exempel burgare och färs. Ambitionen är att växtbaserat ska bli ett enkelt förstahandsval för konsumenten.
– Om smaken sitter, innehållet är bra och klimatpåverkan låg, behöver konsumenten inte göra en uppoffring. Det är så vi får fler att välja växtbaserat i vardagen, säger Caroline Nilsson, CEO och grundare på Oh Mungood.
Oh Mungood har på relativt kort tid hunnit etablera sig i dagligvaruhandeln både i Sverige och Tyskland samt hos aktörer som MAX och Holy Greens. Framgången bygger på övertygelsen om att smakupplevelsen är avgörande, men också att hållbara alternativ måste bli mer tillgängliga och synliga i butik.
– Vi alla spelar en viktig roll i den gröna omställningen, från producent och handel till politik och media. Beslutsfattare och inköpare måste ha kunskapen och viljan att göra skillnad. Vi behöver göra det lätt för konsumenten att välja växtbaserat genom att informera om varför det är viktigt och öka tillgängligheten i butik och på restauranger, säger Caroline Nilsson.
En viktig pusselbit för att få fler att välja växtbaserade alternativ är hur de presenteras, både i matbutiken och hos krogar och caféer.
– Vi ser lyckade exempel på nudging i butik och på restaurang. Där försäljningen ökar om man exempelvis sätter det växtbaserade överst på menyn. Men självklart behöver produkterna även vara tilltalande och tillgängligheten behöver finnas på flera ställen. Får man dessutom med sig makthavare, influerande personer och media på tåget så finns fina förutsättningar för att skapa en större beteendeförändring, fortsätter Caroline Nilsson.
Caroline Nilsson, CEO och grundare på Oh Mungood.
CashewMeetly, Glenntex och Oh Mungood är alla finalister i årets Impact Maker Award. En tävling som anordnas av Livsmedel i fokus i syfte att lyfta fram innovativa bolag med potential att göra skillnad. Som partner till Impact Maker Awards är ICA med och stödjer bolagen med sin erfarenhet av marknaden. Vinsten skräddarsys utifrån startupens behov, och kan omfatta allt från insikter om logistik och inköp till juridik, sensoriska tester eller marknadsinsikter. Det handlar om att få rätt verktyg att växa.
– För att framtidens matsystem ska bli mer hållbart behöver vi fler modiga startups. Vi vill vara en aktör som inte bara tittar på utan hjälper fler idéer att bli verklighet. Genom att bidra med kunskap och förståelse för hur marknaden fungerar kan vi stödja dem i att navigera rätt redan från början. Det ökar chansen att de når ut och gör skillnad på riktigt, säger Maria Gustavsson.
Engagemanget för hållbara lösningar på ICA är brett. Inom ramen för ICA Växa, ICAs innovationsavdelning för mat och matproduktion, pågår löpande arbete med att identifiera, testa och stötta nya produktsatsningar, idéer och startups.
– Vi trycktestar innovationer, ger feedback och delar kunskap. Allt för att korta vägen från idé till hylla. Målet är att fler hållbara lösningar ska nå ut och vara marknadsanpassade för att ha större chans att lyckas, säger Maria Gustavsson, Innovation manager på ICA Växa.
Har du ett bolag som arbetar med hållbara satsningar inom livsmedelsbranschen och vill komma i kontakt med ICA Växa? Kontakta dem här ›
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.