Matbutiken spelar en viktig roll i omställningen till en mer hållbar svensk köttproduktion. Genom att eftersträva en anatomisk balans, där hela djuret tas tillvara och konsumeras på bästa sätt, kan handeln bidra till en jämvikt i hela kedjan, från jord till bord.
Balansen mellan tillgång och efterfrågan är en ständigt pågående process. Till exempel tenderar konsumentens efterfrågan att stiga när det kommer till vissa styckdetaljer under specifika tider på året, som vid grillsäsong eller särskilda högtider. Men hos uppfödaren av djuren och hos slakteriet ser behoven likadana ut, oavsett dag.
- Att ta tillvara på hela djuret är både en hållbarhetsfråga och en affärskritisk utmaning som vi arbetar med hela tiden. För att vi ska kunna betala våra svenska producenter varje dag, behöver vi också sälja samtliga delar av djuret – varje dag, året om. På så vis når våra produkter också sitt fulla värde, både för oss och i konsumenternas ögon, säger Per Sandberg, Vice President Sales på det svenska slakteri- och charkuteriföretaget KLS.
Att skapa och bibehålla en fungerande anatomisk balans är ett komplext pussel där långsiktiga samarbeten och strategier är helt avgörande för såväl producent som slakteri. De investeringar som görs i primärledet – i gårdar, stallar och avel – sker med ett tidsperspektiv som sträcker sig över generationer.
- Det handlar inte bara om att fylla hyllorna, utan om att skapa långsiktiga förutsättningar hela vägen från den svenska uppfödaren till middagsbordet. Här ser vi också det positiva i att handelsaktörer, genom sina egna märkesvaror, väljer våra svenska råvaror. Det bidrar till en stabilitet för oss som producenter.
Per Sandberg, Vice President Sales på det svenska slakteri- och charkuteriföretaget KLS.
Eric Jaeger, Färskvaruchef på ICA Sveriges avdelning Sortiment och inköp.
På ICA är möjligheten att kunna erbjuda ett bra utbud av svenskt kött en högt prioriterad fråga. Ett sätt för att skapa en jämn åtgång är genom innovation och framtagande av nya varor.
- För att inget fullvärdigt kött ska gå till spillo väljer vi att produktutveckla. Ett exempel är bogen från grisen som tidigare inte har varit en så eftertraktad styckdetalj, men genom produktutveckling har vi skapat pulled pork som säljer väldigt bra. Det kan också handla om att vi fryser in vissa detaljer i perioder för att erbjuda dem vid rätt säsong, exempelvis tjocka revben som efterfrågas i stora volymer vid jul. På så vis kan vi köpa 10 000 grisar varje vecka som vi tar fullt ansvar för. Våra kunder får ta del av nya kvalitativa produkter samtidigt som det bidrar till en hållbar köttkonsumtion och bättre villkor hos våra samarbetspartners, förklarar Eric Jaeger, Färskvaruchef på ICAs avdelning Sortiment och inköp.
På så vis kan vi köpa 10 000 grisar varje vecka som vi tar fullt ansvar för. Våra kunder får ta del av nya kvalitativa produkter samtidigt som det bidrar till en hållbar köttkonsumtion.
Eric Jaeger, Färskvaruchef på Sortiment och inköp, ICA Sverige
Utifrån en undersökning som ICA låtit göra under våren 2025 blir det tydligt att så många som 94 procent av de tillfrågade tycker att det är mycket till ganska viktigt med en stark svensk livsmedelsförsörjning generellt. I dag ligger Sveriges självförsörjande av kött på totalt 54,4 procent enligt Jordbruksverket. Den anatomiska balansen är inte bara en fråga om smart resurshushållning, god etik och klimat – det är även en nyckel för att det ska finnas svenskproducerat högkvalitativt kött i butikshyllan, både nu och i framtiden.
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Den bygger på 4240 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 feb – 3 mars 2025.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.