Enligt Livsmedelsverket äter barn i Sverige i genomsnitt en frukt för lite per dag. I ett nytt fruktexperiment har tio skolklasser runtom i landet under två veckor testat att lägga till en frukt under en vecka och en vecka utan. ICA besöker Herrängens skola för att höra hur det gick. Resultatet var märkbart och positivt från både lärare och elever.
- Man känner sig lite piggare, säger en tjej i experimentet med ett stort leende. Hennes lärare Kajsa Roxström berättar att eleverna har svårare att koncentrera sig och dela med sig av sina tankar när energinivån är låg.
- Ibland är det så jobbigt så att jag behöver ta hörselkåpor där borta, säger en kille och pekar på en låda bak i klassrummet med hörselkåpor som ska stänga ute sorlet.
Under andra veckan av experimentet när frukten kom in i bilden varje förmiddag märkte läraren Kajsa tillsammans med majoriteten av lärarna i experimentet en stor skillnad.
- När barnen fick en frukt så upplevde jag att de fick den där lilla extra energikicken. De orkade lite mer och tog sig an arbetsuppgifter som de annars inte skulle ha orkat med, säger Kajsa Roxström, lågstadielärare på Herrängens skola i Älvsjö i Stockholm.
Färre energidippar och ökad koncentration tack vare frukten
Efter experimentet kunde man konstatera genom ljudmätning och självskattning att 73 procent av lärarna märkte en ökad energinivå och 64 procent upplevde ökad koncentrationsnivå. Experimentet genomfördes på initiativ av ICA i samarbete Efterklang, en del av teknikkonsultbolaget AFRY, som ansvarade för ljudmätningen och Anna S Olafsdottir, professor vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet som är specialiserad på barn och matvanor, som hade en rådgivande roll.
Resultaten från fruktexperimentet visar att en liten förändring, som att introducera en fruktstund, kan ha stor påverkan på barnens studiemiljö.
Se filmen nedan för att höra mer om fruktexperimentet: