ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Aktuellt på ICA
  • Om ICA Gruppen
  • Aktuellt på ICA
  • Framtidens butik – eller?
Aktuellt på ICA

Framtidens butik – eller?

Bilderna i den här artikeln är förvisso AI-genererade via Dall-E med instruktionen att visa hur en matbutik ser ut i framtiden, men när vi pratar med Alexander Lewerentz på ICAx om hur framtidens butiker kommer se ut är det dock annat än rymdpotatis och VR-bananer som är top of mind.

– Kunderna kommer ha fortsatt höga förväntningar på detaljhandeln. De förväntar sig redan en enkel och smidig shoppingupplevelse, tillgång till brett utbud av produkter och tjänster samt hög tillgänglighet i form av butiker eller snabba leveranser. De förväntar sig också en personlig köpupplevelse med personliga rabatter och personliga rekommendationer. För kunderna är framtidens butik digital, hållbar och personlig.

– För att kunna möta detta kundbehov kommer butiker driftas på ett än mer högteknologiskt vis. Bortom kundupplevelsen där Artificiell Intelligens och Machine Learning kan nyttjas för att skräddarsy kommunikation och erbjudanden kan samma verktyg också nyttjas för att automatisera butikernas inköp och lagerhantering, säger Alexander Lewerentz.

Ett välpolerat svar, vill du berätta mer?

– Ja, svaret är ihopknåpat av ChatGPT, en AI-baserad texttjänst som producerar text baserat på frågeställningar från användare. Jag lovar att det är jag som svarar personligen nu – och jag kan styrka att det som skrivits stämmer i stora drag. Jättetrendigt att prata om, men det som blir intressant att titta på om man ska försöka hitta en koppling till ’Framtidens butik’ är hur otroligt sofistikerad den här sortens teknik blivit. Även om det här är en ytterlighet ser jag det som en självklarhet att framtidens butiker vilar och driftas på en digital grund.

Skönt att veta att du är med oss. Använder vi Artificiell Intelligens/Machine Learning i vår verksamhet på något vis idag?

– Ja, precis som ChatGPT förutspår så använder vi redan AI/ML på ICA inom framför allt inköp och lagerhantering. Men vi gör även mer och mer inom personalisering och rekommendationer. Dessutom har vi på ICAx utvecklat en AI-driven Digital Svinncoach för att minska matsvinnet i butik som vi planerar att rulla ut under nästa år.

Varken Dall-E eller ChatGPT är ju egentligen varken framtidsexperter eller siare utan knåpar ihop text och bilder utifrån data som redan finns, men vad tror du om bilderna vi har här?

– Jag är den första att jubla om vi har dansande VR-bananer i våra butiker i framtiden, säger Alexander. I sådana fall köper jag en först av alla.

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Senaste nyheter

  • 2025-05-23 Ny undersökning: Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen
  • 2025-05-20 Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2025
  • 2025-05-19 Ökad otrygghet i dagligvaruhandeln – ICA vill se krafttag mot brott och bättre lokal samverkan

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.