Läs mer om utfallet mot våra klimatmål här ›
Minskade utsläpp från den egna verksamheten
ICA Gruppen ska fortsätta arbeta för att fortsätta minska utsläppen från transporter, butiker, apotek, kontor och lager så mycket som möjligt, med sikte på netto noll klimatpåverkan. Detta samtidigt som vi sedan 2020 klimatkompenserar för de utsläpp som trots allt kvarstår.
2023 kom 69% av utsläppen från den egna verksamheten från godstransporter, och resterande från den köldmedia och energi som används i ICA Gruppens kontor, butiker, apotek och lager, samt från tjänsteresor.
Minskad klimatpåverkan från kundernas livsmedelsinköp
ICA har länge arbetat med att utveckla tjänster som ska göra det enkelt för våra kunder att själva minska sin klimatpåverkan, med utgångspunkt i måltider, veckoplanering, och månadsinköp som ligger inom planetens gränser.
Våra klimatguidade recept, indikerar receptets klimatpåverkan med löv-symboler. Recepten i kategorin med minst klimatpåverkan ger upphov till max 0,5 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per portion, vilket är i linje med WWF:s riktlinjer för hur vi behöver äta för att uppnå de globala klimatmålen.
Tjänsterna vi erbjuder våra kunder, tillsammans med vårt arbete för att minska produkternas klimatavtryck, ska tillsammans bidra till vår ambition att till 2030 minska klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel med 30% jämfört med 2022.
Leverantörernas klimatpåverkan
För att nå målet om ett halverat klimatavtryck från kundernas livsmedelsinköp, måste varje produkt som finns på våra hyllor också ha mindre klimatpåverkan 2030 än 2020. Därför är samarbete med våra leverantörer centralt.
ICA har som mål att 70% av försäljningen ska komma från leverantörer med vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025. Det betyder att de – precis som vi – ska arbeta med utsläppsminskningar i den takt som enligt vetenskapen krävs för att bromsa den globala uppvärmningen. ICA arbetar också med att minska klimatpåverkan från sortimentet genom till exempel initiativet ICA Växa, och genom satsningar på exempelvis en ökad försäljning av vegetariska alternativ och frukt och grönsaker.
Vetenskapligt baserade klimatmål
För att säkerställa att företags klimatmål är i linje med vad som krävs för att nå de globala klimatmålen, finns internationella standarder. Organisationen Science Based Targets initiative (SBTi) är ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och WWF, som verifierar att företags mål är i enlighet med de standarder som tagits fram.
ICA Gruppen skickade under 2023 in sina klimatmål till SBTi för validering. Målen är formulerade i enlighet med initiativets standard för netto noll-mål, vilket innebär att de:
- Omfattar mål för 2030 och 2050.
- Inkluderar samtliga scope enligt GHG-protokollet.
- Har olika målsättningar för de utsläpp som kan härledas till landanvändning, jord-, eller skogsbruk (så kallade FLAG-utsläpp, Forest, Land and Agriculture), respektive övriga utsläpp.
SBTi förväntas godkänna målen under första halvan av 2024.