Under sommarmånaderna är det lätt att bränna sig i Sverige, vilket de flesta svenskar är medvetna om. Fyra av tio använder därför oftast solskyddskräm när de befinner sig i solen. Men det finns tillfällen då man missar att smörja in sig och den vanligaste anledningen är att man inte har någon solkräm tillgänglig. Det visar Apotek Hjärtats senaste Novus-undersökning.
Samtidigt visar undersökningen att många har bränt sig på en uteservering, i åldrarna 18 till 29 år är det så mycket som var femte person. För att uppmuntra fler till att skydda sig mot solens strålar på caféer, barer och restauranger lanserar nu Apotek Hjärtat solkräm på fat. Krämen har solskyddsfaktor (SPF) 20 och kommer i en särskilt framtagen solskyddstapp, likt de dryckestappar som finns för drycker på restauranger och barer.
– Vi är bra på att skydda oss mot UV-strålning när vi solar och badar. Men vi ser att man vid andra tillfällen missar att smörja in sig trots att man sitter i solen flera timmar. Uteserveringar är ett bra exempel där många passar på att sitta ute längre stunder när det äntligen bjuds på fint väder. Jag hoppas att vår solskyddstapp kan uppmuntra fler att tänka ”varannan solskydd” i sommar, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.
Apotek Hjärtats Novus-undersökning visar även att kvinnor i genomsnitt är bättre på att skydda sig mot solen än män. Varannan kvinna använder kontinuerligt solskyddskräm under sommarhalvåret medan endast var tredje man skyddar sig.
De vanligaste platserna att använda solkräm på är på stranden (66 %), på sjön/havet (40 %) samt i trädgården (30 %). Endast 7 procent av de tillfrågade smörjer in sig när man sitter på en uteservering.
Om Solkräm på fat
Solskyddstappen kommer initialt att finnas tillgänglig på takbaren Barrio i Hornhuset vid Hornstull i Stockholm. Solkrämen SPF 20 är av Apotek Hjärtats egna märke Apolosophy och tappas upp i mindre glas och går att beställa gratis vid bardisken under juli.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Apotek Hjärtat under juni 2017 och har
1 019 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via webbenkäter.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52