ICA tar den svenska osttraditionen vidare och lanserar en ny svensk hårdost. För ett år sedan startade ICA en omläggning av det egna mejerisortimentet för att öka andelen svensk råvara i alla egna mejeriprodukter men också för att nå avsättning för mer mjölk från mjölkbönder i Sverige. Osten Folke är ytterligare ett sätt att utveckla det svenska mejerisortimentet.
- Genom att lansera en svensk ostsort med ny smak hoppas vi öka intresset för svenska hårdostar. Det här är en ost som påminner om schweiziska hårdostar i smaken. Genom osten Folke tar vi den svenska osttraditionen vidare och stödjer samtidigt svenska bönder. För att producera ett kilo ost krävs cirka tio liter mjölkråvara vilket gör att ost är ett bra sätt att öka avsättningen för svensk mjölk, säger Dan Jacobson, kategorichef ICA Sverige.
Den nya osten fick sitt namn i en tävling via ICAs kundtidning Buffé. Folke röstades fram som det vinnande bidraget med motiveringen: ”Tidigare klassiska svenska ostar har namn som för tankarna till präster och adel. Nu är det dags för osten som passar alla folk. Osten för alla heter Folke.”
Fakta ICAs egna mejeriprodukter
Några av produkterna som omfattats av ICAs omläggning och som enbart produceras på svensk råvara är ICA Vispgrädde 36 %, ICA Hushållsost, ICA Kvarg fetthalt 0,5 % och ICA Drickyoghurt. Över 90 procent av ICAs mejeriprodukter är gjorda av svensk råvara. Inom ost är andelen svensk råvara 67 procent.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52