Det totala försäljningsvärdet för ICA Sveriges ekologiska sortiment landade på 3,7 miljarder kronor 2014. Största delen av försäljningen utgörs av de ekologiska mejerivarorna vars omsättning ligger på omkring en miljard per helår. Den varukategori som ökar mest är det ekologiska nötköttet som sammantaget ökar med 69 procent (nötfärs inkluderat).
– Efterfrågan på ekologiska varor växer stadigt och för oss är det viktigt att fortsätta utveckla sortimentet för att hjälpa kunderna att göra hållbara val. Förra året breddade vi vårt ekologiska sortiment med flera nyheter inom bland annat frukt och grönt. 2015 inleder vi med att lansera mängder av ekologiska nyheter i mejerihyllan, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.
Ekologiska nyheter mejeri
Under vecka 7 lanserar ICA totalt sex mejerinyheter under varumärket ICA I love eco. Däribland ekologisk mellanmjölk, ekologisk laktosfri mellanmjölksdryck, ekologisk vispgrädde och ekologisk A-fil. ICA planerar även för fler stora ekologiska lanseringar i mejerihyllan under året.Samtliga nyheter i ICAs ekologiska mejerisortiment är av svenskt ursprung. ICA arbetar på flera sätt för att öka andelen svenska varor i sortimentet och inledde våren 2014 ett samarbete med LRF i syfte att främja den svenska maten och tydliggöra fördelarna med svensk mat.
Ekologiska varor som ökar mest på ICA Ekologiska storsäljare på ICA
1. Nötkött - packat och detaljstyckat 1. Banan
2. Sallad 2. Mellanmjölk
3. Mango 3. Naturell yoghurt/filmjölk
4. Bruna/vita bönor 4. Ägg
5. Äpple Royal gala 5. Bryggkaffe
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52