1 av 3 personer får cancer men alla drabbas. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancerprevention samt bedriva påverkansarbete. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.
Under oktober månad byter ICA färg på förpackningarna på utvalda produkter till rosa för att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I år blir 42 olika varor rosa, till exempel kyckling, lax, mjölk, olivolja, blommor, frukt, grönt och utvalda varor för hemmet. För varje produkt går mellan 1 och 5 kronor oavkortat till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
– Vi på ICA är stolt huvudpartner till Rosa Bandet-kampanjen. Med ICAs satsning på hälsa och vårt engagemang i Rosa Bandet-kampanjen vill vi inspirera till hälsosamma vanor och öka kunskapen om kopplingen mellan hälsosam och god mat, 30 minuters rörelse om dagen och minskad risk för cancer. Under 2014 samlade vi in 27 miljoner kronor till Rosa Bandet tillsammans med våra kunder. Vår målsättning i år är att samla in minst lika mycket pengar, berättar Teddy Falkenek, chef för samhällsengagemang och sponsring på ICA Sverige AB.
En rosa middag mot cancer
En hälsosam livsstil minskar risken för cancer enligt Cancerfonden, bland annat är det viktigt att äta sunt och motionera regelbundet. Många av ICAs rosa varor har en hälsosam inriktning, till exempel frukt, bär, grönsaker och lax. Produkterna kan på olika sätt komponeras till en hälsosam meny, till exempel ugnsbakad laxsida med rostade champinjoner, brysselkål och amadinepotatis, och en dessert i form av en smoothie på mango, kiwi och hallon.
För mer information om årets rosa varor se bifogad produktfakta.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52
Frida Sandberg, PR, ICA Sverige AB, e-post: frida.sandberg@ica.se
För kunder, ICAs kundservice, telefon: 020-83 33 33