ICA Gruppen drivs av visionen att göra varje dag lite enklare. Våra bolag bygger på en stabil grund med flera gemensamma styrkor. Vi fortsätter att utvecklas genom att hitta enklare och bättre lösningar för våra kunder så de kan handla bekvämare, laga godare mat, leva ett friskare liv, sköta hushållsekonomin, göra fler hållbara val och leva i mer hållbara samhällen.
Sedan ICA Gruppen bildades har vi konsoliderat vår bolagsstruktur för att öka synergierna. Dagligvaror är vår kärna som stöds av våra andra verksamheter: apotek, specialvaror, bank och försäkring samt fastigheter.
Genom samarbeten mellan bolagen uppnår vi skalfördelar och kan realisera viktiga synergier, t.ex. gemensamt lojalitetsprogram, samlokalisering av butiker, inköp och administration. Digitaliseringen skapar ytterligare möjligheter till synergier inom bl.a. e-handel, data och investeringar i nya teknologier och färdigheter.
Den snabba förändringstakten i vår omvärld kräver att vi blir mer snabbrörliga. Koncernstrategin bygger på en stabil grund med våra gemensamma styrkor och sätter riktningen för alla våra verksamheter inom ICA Gruppen. Koncernstrategin består av 5 långsiktiga strategiska målbilder med målet att möjliggöra och skapa tillväxt i vår strävan att nå vår vision.