ICA-gruppen


  • {{item.text}}
  • {{item.Title}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är handel med dagligvaror. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Vision
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning
    • Ordlista

    Mål och strategier

    ICA Gruppen drivs av visionen att göra varje dag lite enklare. Våra bolag bygger på en stabil grund med flera gemensamma styrkor. Läs mer ›

    • Våra segment
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Valberedning
    • Ersättningar
    • Bolags-/Årsstämma
    • Bolagsstyrningsrapporter
    • Bolagsordning
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Rapporter
    • Nyheter
    • Frågor och svar
    • Sponsring
    • Kontakt
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    Se alla nyheter ›

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
  • Innovation

    Trend och innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trend
    • Innovation
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Obligationsprogram
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Fakta och undersökningar
    • Kundpanel
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    ICA kraftsamlar för den svenska maten

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Växa
    • Röster för ett hållbart matsystem
    • För leverantörer
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
  • English
  • Sök
Aktuellt på ICA

Så här låter ICA

Du känner säkert igen den röda färgen på ICAs logga – men hur låter ICA egentligen? Mikaela Kaplan jobbar som Senior Brand and Identity Manager och har varit med i arbetet för att ta fram ICAs nya ljudidentitet. Hon berättar också mer om hur ljud kan användas för att stärka varumärken.

En logga. En färg. Kanske ett speciellt typsnitt. Det är många saker som tillsammans skapar bilden av hur ett varumärke uppfattas. Men hur låter ett varumärke? Det var det vi bestämde oss för att ta reda på.

– Behovet av en ljudidentitet är drivet av konsumenternas förändrade mediakonsumtion – Man har flera plattformar i gång samtidigt och man har oftast inte sin fulla uppmärksamhet riktad mot exempelvis TV-skärmen, utan har den igång samtidigt som man lagar mat eller reser till och från kontoret, säger Mikaela Kaplan.

Hur tog vi reda på hur ICA låter?

– Ljudidentiteten ska i första hand att knyta ihop ICAs marknadskommunikation. Men självklart behöver ljudidentiteten även fungera för andra delar av ICA, som sponsring, employer brand med mera. Därför var det väldigt viktigt att involvera kollegor även från de områdena.

Mikaela Kaplan berättar att de startade i att undersöka ICA-varumärkets emotionella värden. Både kunder och medarbetare inom ICA fick svara på en rad olika frågor, vissa av dem ganska ovanliga – till exempel ”Om ICA var en vän, hur skulle hen vara?”, ”Om du var på date med ICA, hur skulle ICA bete sig?”.

– Det var väldigt roligt att läsa svaren vi fick in! Och det märkliga var hur samstämmiga vi och våra kunder är. ICA är en schysst, ärlig och artig kompis och partner! God, varm och röd blev de viktigaste värdeorden.

Ljud-ID och ett musikaliskt DNA

Vidare berättar Mikaela Kaplan att ICAs nya ljudidentitet har två komponenter, som återkommer i de olika ljudslingorna.

– Identiteten består av ett ljud-ID, dvs en återkommande slinga men även av ett musikaliskt DNA. Detta går att variera och utveckla framöver, i nuläget har vi tagit fram ett tiotal versioner, säger hon.

När dessa var satta var det självklart dags att testa ljudidentiteten mot kunderna. Och resultatet blev väldigt positivt!

– Under arbetets gång gjorde vi ett kvalitativ test för att välja väg och finjustera. Nyligen har vi testat kvantitativt och fått ett fantastiskt bra resultat. Ljudet utan avsändare ger rätt associationer som stämmer med våra värderingar och med avsändare tycker kunderna att det ”passar ICA” vilket är lite unikt givet att ICA-varumärket är såpass välkänt men ljudet är helt nytt för konsumenten, berättar Mikaela Kaplan.

Nästa steg för ICAs ljudidentitet

– Vi växlar upp så fort vi kan och målbilden är förstås att knyta ihop samtliga ICAs kommunikations-kanaler inom kort. Effekten blir en tydligare identifikation men även en emotionell koppling som vi kan anpassa efter budskap, avslutar Mikaela Kaplan.

Lyssna på ICAs nya ljudidentitet nedan

ICAs nya ljudidentitet i gitarrversion.

ICAs nya ljudidentitet i eventversion.

ICAs nya ljudidentitet i julversion.


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

(helgfria vardagar kl. 08-15)
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2022-07-05 08:00 1 av 4 har drabbats av urininkontinens – men många avstår från att söka hjälp
  • 2022-07-01 09:00 ICA kraftsamlar för den svenska maten
  • 2022-06-28 08:00 3 av 4 reflekterar inte över hygienartiklars klimatavtryck – finns behov av vägledning
  • 2022-06-20 09:00 ICA lanserar vertikalt odlade färska kryddor

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Vision
  • Mål och strategi
  • Samhällsengagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning
  • Ordlista

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Rapporter
  • Nyheter
  • Q&A
  • Kontakt

Innovation

  • Trend
  • Innovation
  • ICAx – vår innovationshub

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Kundpanel
  • Q&A
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓