Du känner säkert igen den röda färgen på ICAs logga – men hur låter ICA egentligen? Mikaela Kaplan jobbar som Senior Brand and Identity Manager och har varit med i arbetet för att ta fram ICAs nya ljudidentitet. Hon berättar också mer om hur ljud kan användas för att stärka varumärken.
En logga. En färg. Kanske ett speciellt typsnitt. Det är många saker som tillsammans skapar bilden av hur ett varumärke uppfattas. Men hur låter ett varumärke? Det var det vi bestämde oss för att ta reda på.
– Behovet av en ljudidentitet är drivet av konsumenternas förändrade mediakonsumtion – Man har flera plattformar i gång samtidigt och man har oftast inte sin fulla uppmärksamhet riktad mot exempelvis TV-skärmen, utan har den igång samtidigt som man lagar mat eller reser till och från kontoret, säger Mikaela Kaplan.
Hur tog vi reda på hur ICA låter?
– Ljudidentiteten ska i första hand att knyta ihop ICAs marknadskommunikation. Men självklart behöver ljudidentiteten även fungera för andra delar av ICA, som sponsring, employer brand med mera. Därför var det väldigt viktigt att involvera kollegor även från de områdena.
Mikaela Kaplan berättar att de startade i att undersöka ICA-varumärkets emotionella värden. Både kunder och medarbetare inom ICA fick svara på en rad olika frågor, vissa av dem ganska ovanliga – till exempel ”Om ICA var en vän, hur skulle hen vara?”, ”Om du var på date med ICA, hur skulle ICA bete sig?”.
– Det var väldigt roligt att läsa svaren vi fick in! Och det märkliga var hur samstämmiga vi och våra kunder är. ICA är en schysst, ärlig och artig kompis och partner! God, varm och röd blev de viktigaste värdeorden.
Ljud-ID och ett musikaliskt DNA
Vidare berättar Mikaela Kaplan att ICAs nya ljudidentitet har två komponenter, som återkommer i de olika ljudslingorna.
– Identiteten består av ett ljud-ID, dvs en återkommande slinga men även av ett musikaliskt DNA. Detta går att variera och utveckla framöver, i nuläget har vi tagit fram ett tiotal versioner, säger hon.
När dessa var satta var det självklart dags att testa ljudidentiteten mot kunderna. Och resultatet blev väldigt positivt!
– Under arbetets gång gjorde vi ett kvalitativ test för att välja väg och finjustera. Nyligen har vi testat kvantitativt och fått ett fantastiskt bra resultat. Ljudet utan avsändare ger rätt associationer som stämmer med våra värderingar och med avsändare tycker kunderna att det ”passar ICA” vilket är lite unikt givet att ICA-varumärket är såpass välkänt men ljudet är helt nytt för konsumenten, berättar Mikaela Kaplan.
Nästa steg för ICAs ljudidentitet
– Vi växlar upp så fort vi kan och målbilden är förstås att knyta ihop samtliga ICAs kommunikations-kanaler inom kort. Effekten blir en tydligare identifikation men även en emotionell koppling som vi kan anpassa efter budskap, avslutar Mikaela Kaplan.