Till hösten lanserar ICA en utbildningssatsning för de allra minsta Närabutikerna som en del i stödet till butik och vårt långsiktiga arbete för en levande landsbygd. Utbildningen har beviljats EU-stöd om 3,5 miljoner kronor som fördelas av Tillväxtverket.
– Det här är en god möjlighet att lyfta affärsmannaskapet och stärka lönsamheten för de allra minsta butikerna och samtidigt ett gyllene tillfälle att investera i den egna butiken, säger Johan Boberg, chef för försäljning och affärsstöd för Nära-butikerna.
Mix av nätverk och digitala träffar
– Utbildningen är en gemensam satsning från ICA Skolan Butik och ICA Butikskonsult, tillsammans med Näraprofilen där vi kommer att väva ihop ledarskap med lönsamhet och försäljning för att framtidssäkra och stärka butikerna, säger Emil Gunnarsson, chef för ICA Skolan Butik.
Emil Gunnarsson, chef för ICA Skolan Butik
Upplägget sträcker sig över 12-15 månader och bygger på en mix av fysiska träffar och digitala träffar i nätverksform vid sju tillfällen med planerad start någon gång i september eller oktober.