- Vid första anblick så ser det ut som kaos – mitt hår. Men helt ärligt så har jag stenkoll på vilket håll varje lock snurrar. Åsikter kräver insikter. Det var med stor ödmjukhet jag nyligen accepterade uppdraget som Head of Analytics på ICA, säger Carolina Steinmetz Singer.
ICAs stora och intensiva förflyttning in i framtidens teknikutveckling är igång – till exempel inom Analytics-området. Vi på ICA sitter på en fantastisk mängd data som vi gärna vill maxa. Ju mer avancerade vi blir inom data och analys, desto viktigare blir det att verksamheten kan ta emot förflyttningen. Alla ICAs medarbetare behöver vara med på tåget.
Att jobba med analys är ett hantverk
Det ligger mycket avancerade modeller och metoder och en stor passion hos de som arbetar med data och analys bakom leveranserna. Analytics är ett hantverk i sann mening. Därför är det viktigt att teamet inom data och analys sitter tillsammans – tvärfunktionellt – i ett sammanhang där de får vara sig själva, har en gemensam förståelse för det de gör och delar med sig av sin kompetens.
- Jag känner en sådan oerhörd stolthet att få arbeta med så sjukt duktiga kollegor och känner en genomgående glädje att få leda oss på den här resan, säger Carolina.
Starkare tillsammans med insiktsdrivna beslut
Idag baseras många beslut på magkänsla, men med fler datadrivna insikter kan vi bli vassare och mer konkurrenskraftiga i våra beslut. En digital kollega som räknar ut och fattar beslut kan inte ersätta en människa, men det blir ett viktigt komplement.
- Genom att kombinera informationen får vi de mest insiktsdrivna besluten för att kunna agera så smart som möjligt, säger Carolina.
Analytics Academy
Analytics-teamet vill höja den analytiska förmågan hos alla ICAs medarbetare för att komma närmare self-service där medarbetaren själv kan gå till ett analys-verktyg för att plocka ut sina insikter.
- Då blir vi mindre beroende av en analytiker, vilket är en vinst för alla medarbetare. Om vi har en gemensam riktning samlar vi våra förmågor och tillsammans blir kraften ännu starkare, säger Carolina.
Som en del i den övergripande kompetensutvecklingen kommer teamet att ha utbildningar inom varje område – både i det egna teamet, men även för kollegor inom hela ICAs verksamhet, med målet att vi blir fler som vågar arbeta självständigt i analysverktygen och fattar snabbare beslut baserat på insikter.
- Min dröm är att vi alla på ICA jobbar med Analytics tillsammans– Analytics@ICA! Säger Carolina.
Rekryterar fler resurser
Just nu växer Analytics-teamet inom fyra områden: Data Scientists, Data Analysts och Business Analysts/Translators. Vill du eller någon du känner ta chansen vara med i att skapa Analytics @ ICA hittar du annonserna här:
Chef Data Science ›
Data Scientist ›
Data Analyst ›
Business Analyst ›