En omvärld i snabb förändring
Till några av de främsta omvärldstrender som påverkar ICA Gruppens verksamhet hör en omfattande och snabb digitalisering, förändrade konsumtionsmönster och ett allt större fokus på hälsa och ansvarstagande.
Snabb teknisk utveckling och digitalisering påverkar såväl konsumenter som företag. De förändrar köpbeteenden och gör det möjligt för nya aktörer med nya affärsmodeller att ta plats. Inom handeln påverkas alla steg i värdekedjan: från produktutveckling och inköp till logistik, varuförsörjning, datadrivna erbjudanden och personaliserad marknadsföring.
En växande e-handel i kombination med etablering av lågpriskedjor medför ökad transparens och ett ökat fokus på pris och prisvärde.
Kunderna vill ha ökad tillgänglighet, service och utbud. Allt fler upplever dessutom att tiden inte riktigt räcker till, vilket medför en ökad efterfrågan på färdiga måltidslösningar, möjlighet till e-handel och effektiva leveranser. Det ska vara enkelt, bekvämt, gott, nyttigt – och gå snabbt.
Frågor som rör ansvarstagande, miljöpåverkan, affärsetik och kontroll blir allt viktigare ur såväl affärs- som riskperspektiv. Kunderna efterfrågar hållbara produkter och tjänster samtidigt som leverantörerna vill jobba med innovativa, långsiktiga och stabila kunder. Att vara ansvarstagande värdesätts dessutom allt högre av dagens och morgondagens medarbetare.
Till de tydligaste samhällstrenderna hör ett ökat fokus på hälsa – fysisk såväl som mental. Hälsoaspekterna rör ett brett spektrum av områden där kost, motion och balans i livet utgör viktiga livsstilsfrågor. Intresset för vad mat och läkemedel innehåller, och hur produktionen går till, har under senare år ökat kraftigt.