Den totala marknaden för de tre baltiska länderna växte under 2017 med 5,2 procent. Ökningen var främst prisdriven och den underliggande volymutvecklingen försvagades under året förutom i Lettland. Inflationstakten ökade till 5,1 procent. Totalt sett omsatte den baltiska dagligvarumarknaden cirka 9,4 Md EUR under 2017, varav Litauen stod för cirka 45 procent, Lettland för cirka 29 procent och Estland för cirka 26 procent. Hög etableringstakt, inte minst från lågprisaktörer, och växande försäljningsytor har under senare år medfört en allt hårdare konkurrens. Den direkta konkurrensen skiljer sig åt mellan de tre länderna. I Estland utgör Maxima, Selver, ETK (Coop), Prisma och Grossi primära konkurrenter. I Lettland Maxima, Mego, Prisma, Elvi och Top. I Litauen utgör Maxima, Norfa och Prisma huvudsakliga konkurrenter.
Rimi Baltic har en total marknadsandel i regionen om drygt 15%. Rimi Baltics marknadsandel i Estland är cirka 16%, i Lettland cirka 28% och i Litauen cirka 7%.