Vår koncernstrategi bygger på fem långsiktiga strategiska teman, som sätter riktningen för all verksamhet som bedrivs inom ICA Gruppen. Ett av dessa teman är "En positiv kraft" - vi ska leda utvecklingen mot ett mer hållbart och hälsosamt samhälle. På medellång sikt preciseras riktningen genom Ambition 2025, som anger var ICA Gruppen ska vara på cirka fem års sikt för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. ”Hälsosamt och Hållbart” är ett av fyra teman inom ambitionen, som sedan konkretiseras i de koncernövergripande förflyttningsområdena ”Klimat bortom neutralitet” och ”Gör hälsosamma val enklare”. Läs mer om ICA Gruppens strategier ›
Vi strävar efter att hela tiden höja ambitionen i hållbarhetsarbetet genom att gå före i viktiga frågor inom miljö, hälsa, mångfald, kvalitet, och lokalt engagemang. Det stärker oss som aktör på våra respektive marknader och förhoppningen är att det även inspirerar andra och skapar värde för samhället i stort och för kunderna.
Vi strävar också efter att hela tiden utveckla vår kommunikation kring hur vi arbetar med hållbarhetsfrågorna. Bland annat har vi sedan 2012 publicerat externt granskade kvartalsrapporter om hållbarhetsarbetet på koncernnivå.
ICA Gruppens hållbarhetsmål
För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål inom de prioriterade fokusområdena, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor.
För att följa upp hållbarhetsarbetet finns följande övergripande hållbarhetsmål. Läs mer om ICA Gruppens övriga koncernmål ›
Klimatförändringarna påverkar alla. För att bidra till FN:s mål att begränsa temperaturökningen har ICA Gruppen sedan länge arbetat enligt vetenskapligt baserade klimatmål, och mellan 2006 och 2020 minskade klimatutsläppen i den egna verksamheten (butik, apotek, lager och kontor) med 76%. Sedan 2020 klimatkompenseras samtliga utsläpp, så att verksamheten är klimatneutral. Till 2030 ska ICA Gruppen ha netto noll klimatutsläpp i den egna verksamheten. Det betyder att utsläppen ska fortsätta minska i linje med Parisavtalet till så nära noll som möjligt, samtidigt som klimatkompensation gradvis ersätts av åtgärder som balanserar ut positiva utsläpp mot negativa utsläpp.
En stor del av de utsläpp som ICA Gruppens verksamhet ger upphov till kommer från produktionsledet. Senast 2025 ska ICA Gruppens leverantörer, motsvarande 70 procent av klimatpåverkan i bakomvarande led, ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål.
Q1 2022 (R12) | Q1 2021 (R12) |
|
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e) | 78 977 | 88 772 |
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e / Mkr omsättning) | 0,61 | 0,70 |
Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. Under 2019 fattade ICA Gruppen därför beslut om ett nytt koncernmål: matsvinnet från lager och butik i såväl Sverige som Baltikum ska halveras till 2025 jämfört med basåret 2016. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Några viktiga delar för att nå det nya målet är smartare algoritmer för inköp, framtagning av cirkulära produkter samt rutiner och verktyg för att tidigt kunna identifiera livsmedel som riskerar att bli svinn.
Q1 2022 (R12) | Q1 2021 (R12) | |
Halvera matsvinnet till 2025 (matsvinn viktandel) | 1,63% | 1,60% |
Halvera matsvinnet till 2025 (utveckling i % relativt basår 2016) | -11% | -12% |
En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel. Därför sätter ICA inte bara mål för att minska de egna utsläppen, utan ställer krav på leverantörer att anta vetenskapligt baserade klimatmål. ICA Gruppen har även ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.
ICA:s kunder kan redan följa sin klimatpåverkan från livsmedel genom tjänsten ”Mitt Klimatmål”, som också ger individuellt anpassade tips för att minska klimatpåverkan och länkar till klimatguidade recept. ICA arbetar vidare mot målet både genom att inspirera och stötta kunder med olika sortimentsförflyttningar, och förbättra produktionsmetoderna för en lägre miljö- och klimatpåverkan, exempelvis inom ramen för initiativet ”ICA Växa”.
Ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas livsmedelsinköp beslutades under 2020.
Q1 2022 (R12) | Q1 2021 (R12) | |
Halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030 (Kg Co2e/Kg såld mat) | 1,78 | 1,78 |
Alla bolagen inom ICA-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på ambitionen att göra det enklare att leva mer hälsosamt efter sina förutsättningar, med ett särskilt fokus på barn och unga.
Ett av målen, som redan nu märks i butikerna, är att vi senast 2025 vill att kundernas inköp av frukt och grönt ska öka betydligt, till motsvarande en konsumtion om 500 gram om dagen. Det är förändring som skulle göra stor skillnad, genomsnittet ligger idag på knappt 400 gram, medan barn och unga i genomsnitt bara äter drygt hälften så mycket.
Målet för ökad konsumtion av frukt och grönt beslutades under 2020.
Q1 2022 (R12) | |
Kundernas konsumtion av frukt och grönt ska motsvara 500 gram per kund och dag 2025, ICA Sverige (gram) | n/a |
Sockersänkta produkter, ICA Sverige (antal) | 3 |
Mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål
Se nedan för mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål, redovisningsprinciper för rapportering, samt senaste årets hållbarhetsrapport. ICA Gruppen redovisar även utfall mot ett urval av hållbarhetsmål kvartalsvis.
Samtliga rapporter finns samlade här ›
ICA Gruppens hållbarhetsredovisning 2021
Redovisningsprinciper