ICA-gruppen


  • {{item.text}}
  • {{item.Title}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är handel med dagligvaror. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Vision
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning
    • Ordlista

    Mål och strategier

    ICA Gruppen drivs av visionen att göra varje dag lite enklare. Våra bolag bygger på en stabil grund med flera gemensamma styrkor. Läs mer ›

    • Våra segment
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Valberedning
    • Ersättningar
    • Bolags-/Årsstämma
    • Bolagsstyrningsrapporter
    • Bolagsordning
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Rapporter
    • Nyheter
    • Frågor och svar
    • Sponsring
    • Kontakt
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    Se alla nyheter ›

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
  • Innovation

    Trend och innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trend
    • Innovation
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Obligationsprogram
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Fakta och undersökningar
    • Kundpanel
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    Konsumentinsikter: Framtidens butik ska ha en identitet

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Växa
    • Röster för ett hållbart matsystem
    • För leverantörer
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
  • English
  • Sök
Våra utgångspunkter

Strategier och mål för hållbarhet

Vår koncernstrategi bygger på fem långsiktiga strategiska teman, som sätter riktningen för all verksamhet som bedrivs inom ICA Gruppen. Ett av dessa teman är "En positiv kraft" - vi ska leda utvecklingen mot ett mer hållbart och hälsosamt samhälle. På medellång sikt preciseras riktningen genom Ambition 2025, som anger var ICA Gruppen ska vara på cirka fem års sikt för att möta identifierade förändringar och drivkrafter i omvärlden. ”Hälsosamt och Hållbart” är ett av fyra teman inom ambitionen, som sedan konkretiseras i de koncernövergripande förflyttningsområdena ”Klimat bortom neutralitet” och ”Gör hälsosamma val enklare”.  Läs mer om ICA Gruppens strategier ›

Vi strävar efter att hela tiden höja ambitionen i hållbarhetsarbetet genom att gå före i viktiga frågor inom miljö, hälsa, mångfald, kvalitet, och lokalt engagemang. Det stärker oss som aktör på våra respektive marknader och förhoppningen är att det även inspirerar andra och skapar värde för samhället i stort och för kunderna.

Vi strävar också efter att hela tiden utveckla vår kommunikation kring hur vi arbetar med hållbarhetsfrågorna. Bland annat har vi sedan 2012 publicerat externt granskade kvartalsrapporter om hållbarhetsarbetet på koncernnivå.

ICA Gruppens hållbarhetsmål

För att driva på och följa upp hållbarhetsarbetet sätter ICA Gruppen centrala mål inom de prioriterade fokusområdena, som kompletteras med mål inom respektive bolag samt för specifika frågor.

För att följa upp hållbarhetsarbetet finns följande övergripande hållbarhetsmål.  Läs mer om ICA Gruppens övriga koncernmål ›

ICA Gruppen ska ha netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030

Klimatförändringarna påverkar alla. För att bidra till FN:s mål att begränsa temperaturökningen har ICA Gruppen sedan länge arbetat enligt vetenskapligt baserade klimatmål, och mellan 2006 och 2020 minskade klimatutsläppen i den egna verksamheten (butik, apotek, lager och kontor) med 76%. Sedan 2020 klimatkompenseras samtliga utsläpp, så att verksamheten är klimatneutral. Till 2030 ska ICA Gruppen ha netto noll klimatutsläpp i den egna verksamheten. Det betyder att utsläppen ska fortsätta minska i linje med Parisavtalet till så nära noll som möjligt, samtidigt som klimatkompensation gradvis ersätts av åtgärder som balanserar ut positiva utsläpp mot negativa utsläpp.

En stor del av de utsläpp som ICA Gruppens verksamhet ger upphov till kommer från produktionsledet. Senast 2025 ska ICA Gruppens leverantörer, motsvarande 70 procent av klimatpåverkan i bakomvarande led, ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål.
 

  Q1 2022 (R12) Q1 2021 (R12)
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e) 78 977 88 772
Netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 (Ton CO2e / Mkr omsättning) 0,61 0,70
ICA Gruppens matsvinn från lager och butik ska halveras till 2025

Maten står för ungefär en fjärdedel av människans totala klimatpåverkan, därför är det av största vikt att ta hand om maten som producerats. Under 2019 fattade ICA Gruppen därför beslut om ett nytt koncernmål: matsvinnet från lager och butik i såväl Sverige som Baltikum ska halveras till 2025 jämfört med basåret 2016. Matsvinnet beräknas enligt en internationell standard framtagen av FLW Protocol (Food Loss and Waste protocol). Några viktiga delar för att nå det nya målet är smartare algoritmer för inköp, framtagning av cirkulära produkter samt rutiner och verktyg för att tidigt kunna identifiera livsmedel som riskerar att bli svinn. 

  Q1 2022 (R12) Q1 2021 (R12)
Halvera matsvinnet till 2025 (matsvinn viktandel)  1,63% 1,60% 
Halvera matsvinnet till 2025 (utveckling i % relativt basår 2016)  -11% -12% 
ICA Gruppen vill halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av livsmedel till 2030

En stor del av den globala klimatpåverkan kommer från produktion och konsumtion av livsmedel. Därför sätter ICA inte bara mål för att minska de egna utsläppen, utan ställer krav på leverantörer att anta vetenskapligt baserade klimatmål. ICA Gruppen har även ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.

ICA:s kunder kan redan följa sin klimatpåverkan från livsmedel genom tjänsten ”Mitt Klimatmål”, som också ger individuellt anpassade tips för att minska klimatpåverkan och länkar till klimatguidade recept. ICA arbetar vidare mot målet både genom att inspirera och stötta kunder med olika sortimentsförflyttningar, och förbättra produktionsmetoderna för en lägre miljö- och klimatpåverkan, exempelvis inom ramen för initiativet ”ICA Växa”.

Ambitionen att halvera klimatpåverkan från kundernas livsmedelsinköp beslutades under 2020.

  Q1 2022 (R12)  Q1 2021 (R12)
Halvera klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030 (Kg Co2e/Kg såld mat)  1,78 1,78
Kundernas inköp av frukt och grönt ska senast 2025 motsvara en konsumtion om 500 gram per dag

Alla bolagen inom ICA-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på ambitionen att göra det enklare att leva mer hälsosamt efter sina förutsättningar, med ett särskilt fokus på barn och unga.

Ett av målen, som redan nu märks i butikerna, är att vi senast 2025 vill att kundernas inköp av frukt och grönt ska öka betydligt, till motsvarande en konsumtion om 500 gram om dagen. Det är förändring som skulle göra stor skillnad, genomsnittet ligger idag på knappt 400 gram, medan barn och unga i genomsnitt bara äter drygt hälften så mycket.

Målet för ökad konsumtion av frukt och grönt beslutades under 2020.

  Q1 2022 (R12)
Kundernas konsumtion av frukt och grönt ska motsvara 500 gram per kund och dag 2025, ICA Sverige (gram)  n/a
Sockersänkta produkter, ICA Sverige (antal) 3 



Mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål

Se nedan för mer information om ICA Gruppens hållbarhetsmål, redovisningsprinciper för rapportering, samt senaste årets hållbarhetsrapport. ICA Gruppen redovisar även utfall mot ett urval av hållbarhetsmål kvartalsvis.
Samtliga rapporter finns samlade här ›

ICA Gruppens hållbarhetsredovisning 2021
Redovisningsprinciper


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

(helgfria vardagar kl. 08-15)
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2022-05-17 09:00 Konsumentinsikter: Framtidens butik ska ha en identitet
  • 2022-05-17 08:00 2 av 3 kvinnor anpassar sin vardag efter mensrelaterade problem – så kan du lindra symtomen
  • 2022-05-04 09:00 ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker
  • 2022-05-02 11:03 ICA Fastigheter förvärvar Alecta Fastigheters andel i Långeberga Logistik

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Vision
  • Mål och strategi
  • Samhällsengagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning
  • Ordlista

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Rapporter
  • Nyheter
  • Q&A
  • Kontakt

Innovation

  • Trend
  • Innovation
  • ICAx – vår innovationshub

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Kundpanel
  • Q&A
  • Prenumerera
  • Presskontakt

Kontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓