Externa aktörers synpunkter på vårt hållbarhetsarbete betyder mycket för förbättringsarbetet. De viktigaste intressentgrupperna är kunder, medarbetare, ägare, de fria ICA-handlarna i Sverige, leverantörer, myndigheter och ett antal ideella organisationer. Dessa huvudintressenter har sinsemellan olika förväntningar och krav på ICA Gruppens hållbarhetsarbete.
Nyckelfrågor
- livsmedelssäkerhet
- klimatförändringar
- tillsatser och kemiska ämnen i produkter
- miljöanpassat, etiskt och hälsosamt sortiment
- hälsosam livsstil
- arbetsförhållanden i produktionen
- närproducerad mat
- matsvinn
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- årliga kundundersökningar samt egna kundpaneler
- kundkontakter i butiker och genom sociala medier och ICAs Callcenter
- information i ICAs kundtidningar och på bolagets webbsidor
- skyltmaterial i butik
- produktmärkningar, till exempel ekologiskt, miljömärkt, nyckelhålsmärkt och etiskt märkt
- beskrivande produktinformation, till exempel de hängetiketter som finns på ICAs etiskt märkta produkter
- aktuellt hälsosortiment, bland annat genom ICA Gott liv och Fri från-sortimentet
- lokal anpassning och varierat sortiment i butikerna
- uppföljning av krav på arbetsvillkor
Nyckelfrågor
- möjlighet till kompetens- och karriärutveckling
- gott ledarskap
- bra arbetsmiljö
- mångfald
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- årlig medarbetarundersökning
- utvecklings- och medarbetarsamtal
- ICA Skolan
- värdebaserat ledarskap, där HR-avdelningen bistår ledarna med coachning, relationsbyggande och medarbetarnas karriärutveckling
- förebyggande friskvård, bland annat genom ett hälsostrategiprogram i Sverige
Nyckelfrågor
- integrerat och strategiskt hållbarhetsarbete
- övervakning av etiska frågor och ansvarfullt agerande i värdekedjan
- livsmedelssäkerhet
- långsiktig lönsamhet
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- årlig styrelseuppföljning av styrning, hållbarhetsrisker och möjligheter
- möten och rapportering om gemensamma hållbarhetsfrågor
- svar på investerares enkäter
- kontinuerlig samordning och uppföljning av till exempel nyckeltal
Nyckelfrågor
- miljöledning
- kvalitetsledning
- livsmedelssäkerhet
- energieffektivitet i butikerna
- matavfall
- mervärdesprodukter, exempelvis ekologiskt, miljömärkt och etiskt märkt
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- kvalitetscoacher som besöker och bistår butikerna vid införandet av Svensk standard för livsmedelshantering i butik och ICA-handlare för miljön. En årlig revision mot Svensk Standard för livsmedelshantering i butik
- minska energiförbrukningen i butikerna genom att tillhandahålla verktyg, lösningar och idéer för nya och befintliga butiker
- informations- och utbildningsaktiviteter med kvalitetscoacher, butiksintranät etc.
- daglig kontakt med butikerna via ICAs Callcenter och försäljningsledare
- tidningen ICAs Goda Affärer som behandlar hållbarhetsfrågor
- utbildningar för butiksmedarbetare via ICA Skolan
- fortsatt arbete med att utveckla sortimentet av ekologiska, miljömärkta och etiskt märkta produkter
Nyckelfrågor
- ansvarsfulla inköp och socialt ansvar
- livsmedelssäkerhet
- lokala inköp
- klimatpåverkan
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- leverantörsrevisioner inom kvalitet, miljö och socialt ansvar
- utbildningar i socialt ansvar och miljöfrågor
- aktiviteter och hjälpmedel för att stödja lokala företagare, som webbaserade verktyg för ICAs butiker i Sverige med en förteckning över godkända lokala producenter
- leverantörskontakter via ICAs Callcenter
- intressentdialoger på olika teman
Nyckelfrågor
- livsmedelssäkerhet
- produktsäkerhet
- folkhälsa
- miljö och klimatförändringar
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- möten med myndigheter, forskare och politiker, till exempel under Almedalsveckan
- svar på remisser
- tillsynsinspektioner
- deltagande i regeringens samrådsgrupper för att främja svenska företags arbete med hållbarhet och hälsa
- medverkan i seminarier och föreläsningar
- intressentdialoger på olika teman
Nyckelfrågor
- hållbart fiske
- ansvarsfulla inköp och socialt ansvar
- klimatförändringar
- hållbart producerad palmolja och soja
- djuromsorg
- tillsatser
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
- löpande möten med samarbetspartner och andra organisationer
- intresseorganisationer som samtalspartner
- deltagande i bransch- eller intressesammanslutningar, ex. BSCI, GSCP och ETI
- ICA Gruppens engagemang i Global Compact, Caring for Climate, Global Social Compliance Program, etc.
- intressentdialoger på olika teman
- aktiviteter för ett hållbart sortiment, ex. etiskt- ekologiskt- och miljömärkta produkter samt hållbart producerad palmolja och kakao
- insatser för ökat djurskydd