ICA-gruppen


  • {{item.text}}
  • {{item.Title}}
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       

ICA-gruppen

  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    Mat och hälsa i centrum

    Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är handel med dagligvaror. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet.

    Läs mer Läs mer
    • Aktuellt på ICA
    • Vår verksamhet
    • Vision
    • Mål och strategier
    • Samhällsengagemang
    • Organisation
    • Bolagsstyrning
    • Ordlista

    Mål och strategier

    ICA Gruppen drivs av visionen att göra varje dag lite enklare. Våra bolag bygger på en stabil grund med flera gemensamma styrkor. Läs mer ›

    • Våra segment
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia
    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Valberedning
    • Ersättningar
    • Bolags-/Årsstämma
    • Bolagsstyrningsrapporter
    • Bolagsordning
    • Policyer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    ICA Gruppen vill vara en positiv kraft i samhället

    Som en stor aktör har vi ett stort ansvar men också en stor möjlighet att påverka. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i vår värdekedja.

    Det övergripande målet är dels att leda utvecklingen i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt.

    Läs mer Läs mer
    • Våra utgångspunkter
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • Klimatkompensation
    • Rapporter
    • Nyheter
    • Frågor och svar
    • Sponsring
    • Kontakt
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

    Se alla nyheter ›

    • Vår uppförandekod
    • Strategier och mål
    • Så styrs hållbarhetsarbetet
    • Initiativ och medlemskap
    • Intressentdialog
    • Policyer
  • Innovation

    Trend och innovation

    Innovativa idéer skapas oftast då en utmaning behöver lösas eller något kan förbättras. På ICA Gruppen finns både viljan och förmågan att ständigt förbättra. ICA Gruppen ska göra skillnad både inom koncernen och i samhället för en god morgondag.

    Läs mer Läs mer
    • Trend
    • Innovation
    • ICAx – vår innovationshub
    • ICA Växa

    I fokus

    ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik är flera olika butiker

  • Karriär

    Karriär

    Hos oss på ICA kan allas idéer göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till en enklare vardag och en bättre framtid för miljontals svenskar – varje dag. Vill du också vara med? Läs mer ›

    Lediga jobb

    Hitta lediga jobb inom ICA Gruppen ›

    • Lediga jobb
    • Hitta ditt område
    • Din framtid hos oss
    • Livet på ICA
    • Student

    Blogg

    Ta del av det senaste inom ICA Gruppen och karriär!

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik
    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Fler områden
    • Kultur och värderingar
    • Lärande och utveckling
    • Hållbarhet och samhällsansvar
    • Förmåner och hälsa
    • Inkludering och mångfald
    • Blogg
    • Möt våra medarbetare
  • Finansiellt

    Finansiell information

    På dessa sidor finns offentliggjord finansiell information från koncernen och här läggs även kommande rapporter och presentationer upp.

    Läs mer Läs mer
    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Kreditmarknad
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Rapporter och presentationer

    Här hittar du ICA Gruppens finansiella rapporter och presentationer. Läs mer ›

    • Lån och kreditfaciliteter
    • Finanspolicy
    • Obligationsprogram
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Medierum

    Välkommen till ICA Gruppens medierum. Här hittar du pressmeddelanden och nyheter inom alla spännande områden som rör våra verksamheter. Dessutom hittar du bl.a. undersökningar, bilder, sociala medier och kontaktuppgifter till ICAs presstjänst.

    Presskontakt
    010 - 422 52 52     press@ica.se

    Läs mer Läs mer
    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Fakta och undersökningar
    • Kundpanel
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt

    Senaste nytt

    ICA kraftsamlar för den svenska maten

    Se alla nyheter ›

  • Kontakt
  • Andra sidor
    • ICA Växa
    • Röster för ett hållbart matsystem
    • För leverantörer
    • ICA Sverige
    • Apotek Hjärtat
    • ICA Banken
    • ICA Försäkring
    • Rimi Baltic
    • ICA Fastigheter
  • English
  • Sök
Nyheter
2022
17 maj
09:00
  • Pressbild 1
  • Pressbild 2
  • Pressbild 3
  • Pressbild 4
  • Pressbild 5

Konsumentinsikter: Framtidens butik ska ha en identitet

I framtiden vill svenskarna att dagligvarubutiker blir mer personliga och tar större samhällsansvar. Unga längtar efter rutiner och bättre planering i större utsträckning än äldre, och prioriterar sparsamhet högre. Det visar ICAs Framtidsrapport Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär - som handlar om framtidens fysiska butik, och som djupdyker i vad konsumenterna efterfrågar.

För sjätte året i rad publicerar ICA en framtidsrapport och årets upplaga handlar om den fysiska butiken och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. I allmänhet toppar hälsa och relationer svenskars prioriteringar i vardagen: Som svar på frågan om vilka förändringar som skulle göra “störst positiv skillnad i ditt vardagsliv” kommer motion och träning på första plats (51%), följt av mer umgänge och kvalitetstid med vänner (38%), och bättre sömn (37%).

En själslig butik

Hälsoaspekten är dock inte det enda som utmärker svenska konsumenter. I framtiden önskar de flesta att butikerna tar ett större samhällsansvar. En stor andel vill att framtidens butik ska ha en själ – den ska vara speciell, ha en personlighet och vara något unikt att relatera till. Det ska vara en butik med en egen vilja och ambition att göra skillnad.

- När konsumenter får fantisera kring en ny butik hamnar effektivitet högt upp, men detta i sällskap av mjukare värden såsom lugn och ro, kreativitet och medmänsklighet. En för mekanisk butik får svårt att tilltala konsumenten på ett emotionellt plan, vilket blir allt viktigare. För att göra det krävs något mer – framtidens butik ska ha en själ, en vilja, en identitet, konstaterar Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA Sverige.

När konsumenterna får rangordna vad som är viktigast med framtidens butik är nummer ett: “är utformad för att minimera klimatpåverkan” (60%) och på andra plats kommer “drivs av människor som sätter en personlig prägel på verksamheten och i relationen till sina kunder” (56%). 44% förväntar sig att dagligvarubutiker ska engagera sig i lokalsamhället när det gäller ekonomisk hållbarhet, och på landsbygden och mindre orter är förväntningarna på ett lokalt engagemang ännu större (55%). I större städer vill dock konsumenter hellre att butiker engagerar sig på nationell eller rent av internationell nivå, och då främst i frågor om klimat och hållbarhet.

Generationsskillnader

Undersökningen visar även på generationsskillnader. Förutom att unga (födda 1995-2005) prioriterar e-handel i större utsträckning, har de ett större behov av rutiner och bättre planering: 33% säger att mer rutiner och bättre planering skulle göra positiv skillnad i deras liv, jämfört med 5% bland äldre (födda 1945-64). Fyra av tio instämmer i jag önskar att jag vore bättre på att planera mina dagligvaruinköp, vilket är dubbelt så många som bland äldre.

Dessutom har yngre personer ett större sparintresse, där drygt hälften (57%) tycker det är viktigt att känna sig sparsamma när de handlar (jämfört med 38% av de äldre).

- Vi ser att dagens unga vill ha mer hjälp att planera sina inköp, men det betyder inte en högre personlig service. Unga är mer nyfikna på olika alternativ till den fysiska, bemannade butiken än äldre, säger Ann-Katrin Tottie.

Sveriges fyra konsumentprofiler

För att ge en samlad bild av konsumenternas prioriteringar identifierar rapporten fyra konsumentprofiler, som kategoriserar svenskarnas variationer i behov och önskemål.

• Vardagssmederna representerar 31% av Sveriges befolkning och utmärker personer som söker lugn, stressfrihet, planering och prisvärdhet.

• Funktionalisterna representerar 26% och utmärker personer som söker effektivitet och stabilitet. En bra butik är funktionell, och värden såsom inspiration och upplevelser nedprioriteras.

• Livsnjutarna representerar 22% och utgör funktionalisternas motsats. En bra butik innefattar inspiration, intryck och möten.

• Främjarna representerar 21% och utmärker personer som söker hållbarhet och hälsa. En bra butik har ett brett utbud av ekologiska, närproducerade och hälsosamma produkter.

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52

Om ICAs framtidsrapport

Kundens butik 2032 – en elastisk affär​ är ICAs sjätte framtidsrapport. Insikter och slutsatser i rapporten baseras på deskresearch, en omfattande enkätstudie, intervjuer med konsumenter, experter, entreprenörer och dagligvaruhandlare, samt analys av diskussioner om dagligvarubutiken på internet.

Om enkätstudien

Genomförd i november 2021, med deltagare från Norstats Guldpanel i åldrarna 18-74 år (slumpmässigt). Totalt samlades drygt 3 000svar in. Majoriteten av frågorna i enkäten har minst 3 022 respondenter.

2022 17 maj 09:00
  • Pressbild 1
  • Pressbild 2
  • Pressbild 3
  • Pressbild 4
  • Pressbild 5

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

To startpage

ICA Gruppen AB

ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

(helgfria vardagar kl. 08-15)
Säte

Solna

Användarvillkor Cookies Behandling av personuppgifter

Senaste nyheter

Senaste nyheter

  • 2022-07-05 08:00 1 av 4 har drabbats av urininkontinens – men många avstår från att söka hjälp
  • 2022-07-01 09:00 ICA kraftsamlar för den svenska maten
  • 2022-06-28 08:00 3 av 4 reflekterar inte över hygienartiklars klimatavtryck – finns behov av vägledning
  • 2022-06-20 09:00 ICA lanserar vertikalt odlade färska kryddor

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

  • Dataskydd
  • Användare
  • Jobbsökande
  • Referenspersoner
  • Leverantör
  • Deltagare
  • Rättigheter
  • Kategorier av personuppgifter
  • Kontakt
  • Cookies

Sociala kanaler

Sociala kanaler

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Sitemap

Om ICA Gruppen

  • Aktuellt på ICA
  • Vår verksamhet
  • Vision
  • Mål och strategi
  • Samhällsengagemang
  • Organisation
  • Bolagsstyrning
  • Ordlista

Hållbarhet

  • Våra utgångspunkter
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Klimatkompensation
  • Rapporter
  • Nyheter
  • Q&A
  • Kontakt

Innovation

  • Trend
  • Innovation
  • ICAx – vår innovationshub

Karriär

  • Lediga jobb
  • Hitta ditt område
  • Din framtid hos oss
  • Livet på ICA
  • Student

Finansiellt

  • Koncernreleaser
  • Rapporter
  • Kreditmarknad
  • Kalender
  • Kontakt

Media

  • Nyheter
  • Bilder och filmer
  • Sociala medier
  • Undersökningar
  • Kundpanel
  • Q&A
  • Prenumerera
  • Presskontakt


To startpage


ICA Gruppen AB

Box 4075

169 04 Solna, Sverige

Telefon

08 - 56 15 00 00

Besöksadress

Kolonnvägen 20, 169 71 Solna

Kundtjänst

020 - 83 33 33

Solna

Cookie

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Smulor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.


Funktionella cookies

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.

✓