De senaste åren har ICAs försäljning av vegoprodukter, både frysta och färska, ökat med cirka 20 procent årligen. Det stora intresset syns också på receptsök på ica.se som är Sveriges största receptsajt. Under 2018 ökade besöken till vegorecept med nära 30 procent jämfört med året innan och bland de populäraste recepten i kategorin finns exempelvis halloumistroganoff, lasagne med halloumi, spenat och pumpakärnor samt dhal – indisk linsgryta.
Bland de 50 vegoprodukter som planeras att lanseras under året finns till exempel fisk-ish filé, panerad halloumi-burgare och en ny serie med frysta grönsaksbaserade produkter.
- Det finns ett stort intresse för vegoprodukter och vi ser att det ökar i hela landet och allra mest i södra Norrland. Vi vill göra det enklare att välja vego och vi hoppas att vårt växande sortiment inspirerar till att äta det mer och oftare. De främsta anledningarna till att många väljer vego idag är av hälso- och hållbarhetsskäl, säger Sara Rosendahl, kategoriansvarig färsk vego på ICA.
Vegoentusiaster bjuds in till produktutveckling
ICA har startat Facebookgruppen ”Bäst på vego?” för att fånga upp det stora engagamang som finns bland vegoentusiaster och ta hjälp i produktutvecklingen.
- Syftet är att tillsammans med gruppen inspirera, diskutera, tipsa och ge varandra idéer kopplade till vegomat. Deltagarna bjuds även in till att vara med och utveckla nästa vegoprodukt. Det vinnande bidraget presenteras vecka 8 och produkten tas fram under 2019. Följarna i Facebookgruppen kommer kunna följa processen från idé till att den finns på butikshyllan, säger Sara Rosendahl.
* Med begreppet vego menas vegetariskt, lakto-ovo-vegetariskt och veganskt.
Läs mer om ICAs vegosortiment på ica.se/vego
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52