ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    •  
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2014
12 december
10:00
  • PDF Kundpanel jul

Stort intresse för julskinka av svenskt ursprung

Julen är en av de största mathögtiderna på året. En ny kundundersökning från ICA* visar bland annat att 96 procent firar jul och att 28 procent vill ha mer vegetariskt på julbordet.

Att julmaten tillhör det mest traditionella vi har i matväg i Sverige avspeglas i ICAs undersökning där klassiska rätter som julskinka, sill och Janssons frestelse är det som hamnar i topp på julbordet. Samtidigt som vi föredrar traditionell julmat svarar 28 procent att de gärna vill ha tips om hur julbordet kan göras grönare och nyttigare.

I undersökningen framkommer också att många intresserar sig för råvarorna i julmaten och 49 procent tycker att det viktigaste när man köper julskinka är att köttet är av svenskt ursprung.

Chokladasken är det viktigaste julgodiset tycker 27 procent. Därefter tycker de som har svarat att knäck är viktigast (26 procent).

Resultat i korthet från ICAs kundpanel*

  • Skinka, sill och Janssons frestelse är det vi helst vill se på julbordet.
  • Det viktigaste vid köp av julskinka är att köttet är av svenskt ursprung (49 procent).
  • Flest andel av de svarande (34 procent) äter två julbord per år.
  • 54 procent ser alltid på Kalle Ankas jul.
  • 79 procent pyntar traditionellt med adventsljusstakar, julgran och julprydnader.
  • 17 procent spenderar mer än 10 timmar på att laga mat och baka inför jul.
  • 27 procent skippar gärna grisfötter på julbordet.
  • 28 procent vill se mer vegetariskt på julbordet. Lika många vill gärna ha tips på hur de kan göra julbordet grönare och nyttigare.

*Undersökningen gjordes med ICAs kundpanel. Frågorna lades ut den 25 november och låg ute till och med den 10 december 2014. 1298 personer svarade på undersökningen.

För mer information
Se hela rapporten från ICAs kundpanel om julen.  
ICAs presstjänst nås på telefon: 010 422 52 52

2014 12 december 10:00
  • PDF Kundpanel jul

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Aktuellt

  • Samhälle Nyckeln till hållbara samhällen är samarbeten mellan näringsliv, myndigheter och organisationer
  • Hållbarhet Foodtechbolagen som vill revolutionera branschen
  • Näringsliv Matbutikens viktiga roll för svensk köttkonsumtion

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.