ICA Gruppens vd Per Strömberg berättar för mötet om ICA Gruppens höga ambitioner inom hållbarhet och hur vi framtidssäkrar oss själva.
The Big Meet var två dagar med inspirerande möten om hur ny teknik kommer att utveckla vårt sätt att producera mat och leva hälsosamt i framtiden. Här samlades dagligvarukedjor, entreprenörer som söker kapital för sina innovationer, forskare, matbloggare och kändiskockar, för att nämna några, under ett tak för att inspirera, diskutera och utmana.
- För att kunna möta de sociala utmaningar som vi står inför inom klimat och hälsa, så krävs mer innovativa lösningar. Foodtech är ett spännande område som kommer att möjliggöra nya metoder att producera mat på ett mer hållbart och hälsosamt sätt, fastslog Anders Svensson, vd ICA Sverige, i sitt öppningstal.
Ett hett ämne på konferensen var nanoteknik och hur den, till exempel, kommer att ge en verktygslåda för spårbarhet och för att förhindra matfusk, personligt skräddarsydd mat för bättre hälsa och till och med ätbart matemballage.
Alternativa proteinkällor som insekter och gräshoppspulver, liksom veganmat, diskuterades frekvent och presenterades också i form av nya affärsidéer, från scenen. Men det som de flesta deltagarna diskutera under lunchen var Chef Watson (Kocken Watson) – den smarta databas som IBM har utvecklat, som nu har framgångar över hela världen som matinspiratör och måltidsplanerare. Chef Watson har till och med tävlat och vunnit (!) mot välkända kockar – denna vecka under Smaka på Stockholm, mateventet i Kungsträdgården, sponsrat av ICA.
Malin Eriksson, som jobbar med trendanalys på ICA Gruppen, delar med sig av sin favoritstartup-uppfinning:
- Jag tycker Eat It har ett spännande erbjudande som kombinerar resultat från personliga blodprov med dina smakpreferenser och din livsstil, och ger personliga råd och tips om ingredienser du borde äta mer av, baserat på detta. Eat It var en del av vår framtidsstudio i ICA-parken under ICA 100-medarbetarkalasen – och deras station var väldigt populär!
ICAs pressträff
Filip Fastén, ägare till restaurangen Agrikultur och Årets kock 2014, presenterar framtidens mat.
Under The Big Meet, höll ICA en presslunch där rapporten “100 år och framåt – maten och framtiden” presenterades. Detta är en studie om hur vi förväntas äta och handla i framtiden, enligt forskare och experter. Journalisterna serverades en meny baserad på rapporten, tillagad av Årets kock, Filip Fastén, med Leif Grönlund, chef för ICA Köket. Malin Eriksson, Maria Smith, chef för Miljö och Socialt ansvar inom ICA, Per Strömberg, vd för ICA Gruppen, och gästen Christina Cheng, trendanalytiker, presenterade och diskuterade vad framtiden kan innebära och hur vi kan möta kundernas framtida krav.
Malin Eriksson, ansvarig för rapporten, summerar:
- Alla scenarier i rapporten kräver genomgripande innovation och teknisk utveckling, oavsett om vi talar om hur mat produceras eller anpassas till individuella behov. Vår undersökning visar att framtidens kunder, födda mellan 2000 och 2009, förväntar sig att ICA tillhandahåller nyttig och hållbar mat – utan att kompromissa vad gäller smak. De vill att vi tar ansvar för och driver utvecklingen så att de kan fokusera på smak, upplevelser och njutning. För att åstadkomma allt detta, så behöver vi jobba både med andra företag och forskarvärlden.