- ICA Gruppen vill vara ledande inom hållbarhet. Sedan flera år arbetar vi aktivt och strukturerat med kontinuerliga förbättringar inom alla steg i värdekedjan. Det övergripande målet är dels att påverka producenter och konsumenter i en mer hållbar riktning, dels att driva vår egen verksamhet på ett klimatsmart sätt, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
Läs mer i hållbarhetsrapporten om bland annat:
- ICA Gruppens utsläpp av växthusgaser minskade under perioden april 2016 – mars 2017 (rullande 12 månader) med 36 (24) procent jämfört med basåret 2006.
- Fortsatt ökad försäljning av miljömärkta, ekologiska och etiskt märkta produkter i ICA Sveriges centrala sortiment. Sammantaget ökade försäljningen under perioden april 2016 – mars 2017 (rullande 12 månader) med 8 (18) procent jämfört med motsvarande period föregående år.
- ”Välj med Hjärtat” lanserat på samtliga apotek. Märkningen syftar till att hjälpa kunderna att göra hållbara val av såväl receptfria läkemedel som handelsvaror.
- Samarbeten för minskat matsvinn. För att minska matsvinnet i butik inledde ICA Sverige under kvartalet ett samarbete med organisationen Food2change.
- Hemtex på listan över de tio varumärken som köper in störst andel av Better Cotton i procent av den totala förbrukningen bomull.
- I slutet av 2016 förlängdes samarbetet mellan ICA Sverige och LRF. Syftet med samarbetet är att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52