Under inledningen av 2016 började ICA utöka sitt sortiment för fler matkulturer som i dag består av mer än 600 artiklar med fokus på Mellanöstern, Nordöstra Afrika, Polen och Balkan. Sedan dess har allt fler butiker valt att ta in delar av sortimentet och responsen från både butiker och kunder har varit positiv och försäljningen ökar.
-Varor från andra kulturer är ett växande område och det finns många spännande möjligheter i att uppmärksamma olika matkulturer och högtider. Precis på samma sätt som butiken fylls med rätt varor under högtider som jul eller midsommar kan butikerna ha relevanta erbjudanden under till exempel Ramadan och på så sätt nå och inspirera fler kunder, säger Fredrik Söderberg, chef affärsområden ICA Sverige.
ICA-butikerna har kunder från många olika matkulturer och vill tillhandahålla ett sortiment som kan möta olika önskemål. Inom ICA är det stort fokus på att vidareutveckla erbjudandet mot kund och bygga upp en allt djupare kunskap om olika matkulturer.
- Våra kunder kommer från många delar av världen och vi vill tillhandahålla ett sortiment som möter olika önskemål. Försäljningen av varor från andra länder har en mycket positiv utveckling och vi försöker ha relevanta erbjudanden vid olika högtider, säger Therese Josefsson, handlare på ICA Kvantum i Skärholmen.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52