Veckans reklamfilm, vecka 48, är en allvarlig film. Filmen lämnar både ICA-butiken och de vanliga karaktärerna för att enbart fokusera på barns utsatthet. Filmen skildrar julen för barn i helt olika miljöer. I filmen får tittaren se barn som firar jul med släkt och vänner och där tomten kommer på besök. I nästa klipp visas ett ensamt barn på sitt rum där två vuxna bråkar utanför. Även här bankar det på dörren men det är inte tomten som kommer.
- Detta är en viktig fråga som kan vara svår att ta till sig mitt i julglädjen. För att uppmärksamma detta känsliga ämne har vi gjort ett undantag i vårt vanliga reklamfilmsmanér. Det är en film jag tror kommer att beröra många. Childhood arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn i Sverige och i övriga världen och gör ett mycket betydelsefullt arbete som vi tycker är viktigt att bidra till, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.
I ICAs julsortiment finns utvalda varor där mellan 50 öre och 10 kronor per vara går till Childhood. ICA upprepar även förra årets kampanj #merdegtillungarna på instagram, för att ge julbaket en större mening. För varje bild på saffransbaket som taggas skänker ICA 25 kronor till Childhood.
Filmen kan ses här:
https://www.youtube.com/watch?v=VXMg6GedIBE
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52