- Vi ser ett ökat intresse bland våra kunder för Halloween - både kring matlagning och dekoration. Till exempel är pumpan både trendig som inredningsdetalj och som ingrediens i matlagningen, säger Lieselott Liljevik, trendanalytiker på ICA Sverige.
Fem tecken på ICA att det är Halloween:
1. Veckan före Halloween går försäljningen av pumpor in i en intensiv period. Hela 75 procent av ICAs årsförsäljning av pumpor sker veckorna runt Halloween. Cirka 70 procent av all pumpa som säljs är klassisk Halloweenpumpa medan resterande är matpumpor som Butternut, Hokkaido, Spagetti och Muscat. Nytt för i år är flera sorter av ekologisk pumpa.
2. Försäljningen av blå potatis ökar med 300 procent jämfört med veckan innan Halloween och försäljningen av orange paprika ökar med 32 procent.
3. Besöken på ica.se på Halloweeninspiration började stiga redan den första oktober. Överlag har antalet unika sidvisningar av Halloweenrelaterade sidor på ica.se ökat med cirka 50 procent jämfört med motsvarande period förra året.
4. På ica.se har antal unika sidvisningar relaterat till pumpa stigit med omkring 70 procent jämfört med förra året.
5. ICAs hem- och fritidsavdelning har till Halloween satsat på produkter för att komma i rätt stämning. Till exempel finns löständer, roliga hårdekorationer och vantar med skelett i sortimentet.
Att fira Halloween i Sverige är en relativt ny företeelse jämfört med till exempel i Storbritannien eller USA. Det var inte förrän i början av 1990 som högtiden fick ökad uppmärksamhet i Sverige och som handeln började uppmärksamma den.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52