– En tredjedel av oss som bor i Sverige får någon gång i livet en cancerdiagnos. Och för varje cancersjuk drabbas många anhöriga. För att vi ska kunna besegra cancer behövs det mer forskning. Därför är den insamling vi gör tillsammans viktig. Vi kan alla vara med att bidra, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat.
Förutom att sälja Rosa Bandet, där samtliga intäkter går till Cancerfonden, finns närmare 30 rosa varor – allt från en pillerburk och bomullsrondeller med årets Rosa Bandet-mönster till vätskeersättning och fluorskölj. Två kronor från varje såld produkt går till forskningen om cancer. Kunderna kommer också att kunna välja att betala två kronor för en rosa påse att bära hem sina apoteksvaror i.
Årets rosa band är designat av skådespelerskan Alicia Vikander:
”För mig är rosa bandet en symbol för en gemenskap som ger hopp om att det är möjligt att bli frisk. Att köpa det rosa bandet kan kännas som en droppe i havet. Men många små droppar blir tillsammans en kraftfull våg, ett viktigt bidrag till den forskning som gör att färre drabbas och fler överlever cancer. Det vill jag visa med min design.”
Om Rosa Bandet:
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs varje år under oktober månad med syftet att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention samt bedriva påverkansarbete. Läs mer www.apotekhjartat.se/om-oss/kvalitet-och-hallbarhet/apotek-hjartat-i-samhallet/rosa-bandet/ eller www.cancerfonden.se/rosabandet
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52