I höst vill ICA hylla söndagarna och inspirera till god och enkel matlagning med familj och vänner. ICA har tagit fasta på det växande intresset för att matcha mat och dryck och speciellt för alkoholfria dryckesalternativ. Nu har ICA utvecklat ett flertal måltidsdrycker och lanserar bland annat syrlig must och torr cider för vuxna smaklökar. Genom ett forskningsprojekt inom sensorik på Grythyttan har dryckerna matchats ihop med färskvaror, till exempel nötkött, lax och lamm. Det framkommer tydligt på dryckernas etiketter vad de har för smakprofil och till vilken mat de passar.
– Vi vill hjälpa människor att uppleva riktigt bra smakupplevelser. Genom det sensoriska språket kan vi guida människor i djungeln av olika, spännande smakkombinationer och göra det enklare för alla att matcha rätt dryck till rätt typ av mat, säger Johan Swahn, specialist sensorisk marknadsföring på ICA Sverige AB.
Nu ska man inte längre behöva besöka saluhallen eller Systembolaget för att hitta god dryck till söndagsmiddagen. Alkoholfri måltidsdryck är en stark växande trend, på landets bästa krogar utvecklar man hela avsmakningsmenyer med alkoholfri dryck och på Systembolaget märks en ökad efterfrågan på alkoholfritt.
Långkok på nolltid
För den som letar efter goda och enkla genvägar till ett perfekt långkok lanseras flera nyheter i sortimentet ICA Rätt Enkelt. Nu går det snabbt att svänga ihop en långkokt griskind, nötkind eller pulled beef till söndagsmiddagen av färska, förberedda råvaror. ICA lanserar även en grovmald nötfärs med högre fetthalt inom sortimentet Utmärkt svenskt, av kött från utvalda, svenska gårdar och djur som ger extra mört och smakrikt kött.
Se bifogat produktblad för mer information om ett urval av höstens alla produktnyheter.
Mer information
Frida Larsson, ICA Sverige AB, e-post: frida.larsson@ica.se
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52. Medierum: icagruppen.se/media/#!/