- Ökningstalen för vår ekologiska försäljning är ännu starkare detta kvartal, framför allt för ICAs egna ekologiska sortiment, ICA I love eco. Det ligger i linje med våra prioriteringar och bekräftar att våra satsningar uppskattas av kunderna. Den stora utmaningen är att efterfrågan på det ekologiska ibland överstiger tillgången. Det gäller till exempel ekologiska bananer där efterfrågan vuxit enormt senaste året, säger Maria Smith miljöchef ICA Sverige AB.
ICAs egna ekologiska sortiment, ICA I love eco, ökade med 93 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period 2013. Nya ekologiska produkter lanseras i ökande takt och några av de senaste nyheterna är ekologisk ananas och ekologiska tomater i lösvikt.
Totalt har ICA Sverige cirka 1100 ekologiska varor i sortimentet. Inom sortimentet ICA I love eco finns drygt 200 varor.
Storsäljarna, ekologiskt på ICA (försäljningsvärde)
- Mjölk
- Filmjölk/naturell Yoghurt
- Ägg
- Bananer
- Kaffe
Ökar mest, ekologiskt på ICA (försäljningsvärde)
- Mjölk
- Bananer
- Tomater
- Filmjölk/naturell Yoghurt
- Ägg
Siffrorna redovisas i ICA Gruppens hållbarhetsrapport som publicerades 21 augusti, 2014. Se hela rapporten här.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52